На Полтавщині обговорили регуляторну політику в об’єднаних територіальних громадах
17 липня фахівцями Сектору Державної регуляторної служби України у Полтавській області проведено робочу зустріч із працівниками Управління економіки та стратегічного розвитку Департаменту економічного розвитку, торгівлі та залучення інвестицій Полтавської обласної державної адміністрації з питання забезпечення ефективного функціонування об’єднаних територіальних громад Полтавської області.
Під час зустрічі висвітлено та обговорено питання провадження реформи децентралізації на Полтавщині; передачі об’єктів інфраструктури, необхідних для забезпечення об’єднання територіальних громад; зміни у законодавстві стосовно передачі функцій з надання адміністративних послуг від органів державної влади до органів місцевого самоврядування; створення повноцінних умов для якісного надання адміністративних послуг; здійснення повноважень громад у сфері державної регуляторної політики, соціального захисту населення та інші.
Головним спеціалістом Сектору Марією Листопад було доведено до відома присутніх вимоги Закону України від 11.09.2003 № 1160 «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», зокрема щодо ознак регуляторного акта, принципів державної регуляторної політики та сфери дії даного Закону, найбільш поширені приклади регуляторних актів тощо.
Завідувач Сектору Олег Моргун розповів про позицію Державної регуляторної служби України стосовно необхідності дотримання вимог статті 34 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» під час прийняття регуляторних актів об’єднаними територіальними громадами.
Зазначено, що відповідно до статті 8 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі ОТГ, є правонаступником прав та обов’язків всіх юридичних осіб сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, з дня набуття повноважень обраною об’єднаною територіальною громадою.
Тобто, обрана ОТГ надалі здійснюватиме повноваження, якими сільські, селищні, міські ради наділені відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Наголошено, що згідно з частиною дванадцятою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
За результатами зустрічі працівниками Департаменту економічного розвитку, торгівлі та залучення інвестицій буде по мірі можливості доводитися до відома ОТГ Полтавщини інформація про необхідність дотримання під час прийняття регуляторних актів вимог Закон України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», в тому числі статті 34 цього Закону.
Довідково: реформа децентралізації сприяла створенню на Полтавщині 27 об’єднаних територіальних громад. Створення цих ОТГ дозволило залучити в область субвенції з Державного бюджету на формування інфраструктури ОТГ, які розподілені між в залежності від площі та кількості населення громади. У бюджеті громади залишається 85% власних надходжень, наприклад: податки на землю, нерухомість, фіксовані податки, що платили господарства, фірми, сільгоспвиробники — 100%, податку на доходи фізичних осіб — 60%. Як розпоряджатися цими коштами, теж вирішує не центральна, а місцева влада. ОТГ отримує достатньо велику територію, де багато працьовитих людей, а тому український чи неукраїнській бізнес буде більш зацікавлений розмістити там виробництво. Наприклад, якщо сьогодні дозволи на будівництво чи приймання в експлуатацію належали державним органам (спеціальної архітектурно-будівельної інспекції), то після реформи це буде компетенція громади. Тому підприємцям не потрібно все узгоджувати з кількома органами – вони працюють безпосередньо з одним органом від громади. Саме це спонукатиме місцеву економіку розвиватися, а відтак збільшувати ресурси для добробуту всіх і кожного.
18 березня 2017 року набув чинності Закон щодо добровільного приєднання територіальних громад (законопроект №4772), який спрощує процедуру добровільного об’єднання громад, надає право громадам за спрощеною процедурою приєднуватися до вже створеної об’єднаної громади. Він сприятиме формуванню справді спроможних громад, відповідно до затверджених Перспективних планів без порушення Методики формування таких громад. Змінами, зокрема, визначаються параметри, після досягнення яких новостворена територіальна громада може вважатись спроможною. Така громад повинна бути створена навколо центру, визначеного Перспективним планом формування територій громад області, і в ній повинно проживати не менше половини мешканців від кількості, передбаченої Перспективним планом. Кожна наступна територіальна громада об’єднується з цією громадою за спрощеними процедурами. Також в приєднаних територіальних громадах проводяться вибори депутатів ради об’єднаної громади, у той час, як вибори голови об’єднаної громади не проводяться. Таким чином, у раді новоствореної громади будуть представники від усіх територій.
Децентралізація влади потрібна для того, щоб створити в Україні ефективну систему влади, яка буде повноважною, ефективною, відповідальною перед людьми. Тому, що сьогодні головне завдання влади, особливо місцевої, – створити безпечне і комфортне середовище для життя людини. Найефективніша влада – та, що перебуває якомога ближче до людей, які, своєю чергою, її формують і постійно контролюють.