Прозора, загальнодоступна регуляторна політика є запорукою розвитку економіки

11.12.2018

Напередодні визначеного Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» терміну затвердження регуляторними органами планів підготовки проектів регуляторних актів  – 15 грудня, за допомогою партнерів, ДРС презентувала черговий стандарт набору відкритих даних для їх оприлюднення.

47577773_995737193960569_2576874734289420288_nДержавною регуляторною службою України з ініціативи проекту «Регуляторна мапа України» та за експертної і фінансової підтримки програми ТАPAS «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах» розроблено вже два стандартизовані набори відкритих даних регуляторних органів.

35Враховуючи актуальність затвердження і оприлюднення регуляторними органами планів підготовки регуляторних актів на наступний рік, Державна регуляторна служба України спільно з Державним агентством з питань електронного урядування України 11 грудня 2018 року у #ПеремогаSpace провела презентацію-воркшоп стандартизованих наборів відкритих даних регуляторних органів.

Згідно з приписами Закону України «Про доступ до публічної інформації», Положенням про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835, визначено перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню всіма розпорядниками інформації.

25Відповідно до останніх змін внесених Урядом до цього рішення, усі розпорядники мають оприлюднювати на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних зокрема й проекти рішень, що підлягають обговоренню та  інформацію, визначену законодавством про засади регуляторної політики.

Це є логічним втіленням одного з ключових принципів державної регуляторної політики, принципу прозорості та врахування громадської думки у часи стрімкої цифровізації. Цей принцип полягає у забезпеченні відкритості для фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов’язковому розгляді регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об’єднаннями, обов’язковість і своєчасність доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності.

20Функція ДРС полягає не тільки у забезпеченні належної реалізації усіма регуляторними органами принципів державної регуляторної політики задля того щоб вдосконалювати правове регулювання господарських відносин та адміністративних відносин між регуляторними органами і суб’єктами господарювання, не допускати прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляцій і зменшувати втручання держави у діяльність суб’єктів господарювання й усувати перешкоди для розвитку господарської діяльності. Державна регуляторна служба України також здійснює методологічну підтримку реалізації регуляторними органами принципів державної регуляторної політики.

Так, у вересні цього року вже було презентовано перший стандартизований набір регуляторних відкритих даних, розроблений з ініціативи проекту «Регуляторна мапа України» за допомогою експертів програми «Прозорість та підзвітність в державному управлінні та послугах» і за сприяння фахівців Державної регуляторної служби України та Державного агентства з питань електронного урядування України. Рекомендації щодо оприлюднення розпорядниками переліків регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про місце їх оприлюднення оприлюднено на нашому сайті.

17Нагадаємо, що 15 грудня кожного року – це термін затвердження регуляторними органами планів підготовки проектів регуляторних актів, визначений Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». У контексті цього, представники центральних органів виконавчої влади могли ознайомитись з положеннями нового стандарту оприлюднення регуляторних відкритих даних та дізнатися про можливості використання онлайн-сервісу розробленого в рамках проекту «Регуляторна мапа України» для належного виконання ними вимог законодавства щодо розміщення на державному порталі data.gov.ua наборів відкритих даних регуляторних органів.

Відповідно до вимог закону затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів оприлюднюються не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження. Той ж термін передбачено і для оприлюднення затверджених змін до відповідних планів у разі виникнення потреби у розробці проектів, що не увійшли до річних планів.

Ці норми не якісь формальні бюрократичні перепони у роботі органів, а якраз і забезпечують дотримання ними принципів прозорості та передбачуваності державної регуляторної політики, адже для того щоб брати належну участь у підготовці та удосконаленні регуляцій суб’єкти господарювання мають знати про відповідні плани регуляторів, а сама  регуляторна діяльність має бути послідовною і дозволяти  суб’єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.

3«Сьогодні ми стандартизуємо саму прогнозованість, а точніше оприлюднювану численними регуляторними органами інформацію про плани підготовки ними проектів регуляторних актів у форматі відкритих даних, що дозволить не тільки легше її отримувати, а й опрацьовувати з допомогою комп’ютерних програм та втілювати новітні технології належного врядування»,наголосила Голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна.

Катерина Оніліогву, керівник напряму відкритих даних Проекту ТАPAS «Прозорість та підзвітність у держуправлінні та послугах» привітала учасників заходу і повідомила, про те що: «Надання розпорядникам публічної інформації методологічної та консультаційної підтримки технічними спеціалістами та експертами при для оприлюднення якісних відкритих даних є одним з важливих аспектів втілення Дорожньої карти відкритих даних на 2018–2020 роки, оновлену редакцію якої допомагав готувати проект і яку нещодавно ухвалив Уряд».

У свою чергу Перший заступник Голови Державного агентства з питань електронного урядування Олексій Вискуб зазначив, що від жовтня цього року відкриті дані України з Єдиного державного порталу відкритих даних www.data.gov.ua автоматично потрапляють на Європейський портал відкритих даних www.europeandataportal.eu.

«Усі набори даних, які нами публікуються, проходять премодерацію. Ми дуже прискіпливо ставимось до якості наборів даних та їхній відповідності вимогам. То ж я сподіваюся, що це спонукатиме наших держслужбовців більш відповідально ставитися до якості наборів даних, що подаються», – додав він.

28«Відкриті дані повинні стати нормою для всіх сфер суспільства. Світовий досвід демонструє, що відкриті дані мають дуже великий вплив на економічне зростання. В Україні відкриті дані для розвитку економіки ще не використовується на повну потужність. Тому нова ініціатива ДРС та партнерів у відкритті нових наборів даних у регуляторній сфері є дуже інноваційним і вкрай необхідним кроком. Адже це дозволить максимально прозоро впроваджувати ефективні регуляції для розвитку бізнесу в усіх громадах країни, це сприятиме покращенню бізнес-клімату та економічному зростанню», – зазначив Президент Фонду Східна Європа Віктор Лях.

14«Якісні відкриті дані – шлях до реалізації принципів належного врядування в Україні і стандартизація наборів відкритих даних регуляторних органів  це рух у правильному напрямку та інструмент втілення принципів прозорості і передбачуваності державної регуляторної політики. Розроблений в рамках нашого проекту сервіс для наповнення стандартизованих наборів відкритих даних Оpen Data Публікатор, допоможе розпорядникам робити це значно швидше і уникати помилок», –  зазначив Олександр Пліва, член Громадської ради при ДРС, СEO проекту «Регуляторна мапа України».

Богдан Тишкевич, аналітик, консультант з відкритих даних проекту ТЕКСТИ розповів учасникам воркшопу-презентації про важливі практичні аспекти оприлюднення якісних даних на оновленому Єдиному державному порталі відкритих даних.