На Полтавщині працювали над Положенням про самоврядний контроль за використанням та охороною земель комунальної власності міста Кременчука

19.03.2019

sas-concierge-negotiations-1024x662119 березня завідувач Сектору ДРС у Полтавській області Олег Моргун провів консультування фахівців Управління земельних ресурсів Кременчуцької міської ради з питання розробки проекту рішення «Про затвердження Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель комунальної власності міста Кременчука».

За інформацією працівників Управління земельних ресурсів, кількість земельних ділянок, що надаються в користування юридичним та фізичним особам міста Кременчука, постійно збільшується. Пропорційно до цього збільшується кількість випадків порушення норм чинного законодавства у сфері земельних відносин, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, порушення умов договорів оренди земельних ділянок, використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, у тому числі самовільного зайняття земельних ділянок комунальної власності територіальної громади.
Згідно з інформацією, наданою Департаментом фінансів виконавчого комітету Кременчуцької міської ради, до бюджету міста від плати за землю у 2018 році надійшло 169 627 068,16 грн. (в тому числі земельного податку – 68 174 279,76 грн., орендної плати – 101 452 788,40 грн.). Станом на 01.01.2019 обліковано 2183 діючих договорів оренди землі, в тому числі з юридичними особами – 780 договорів, з фізичними особами – 1403 договорів. За 2018 рік ліквідовано податкового боргу по орендній платі за землю на загальну суму 4871,7 тис. грн.

За результатами проведеного аналізу проекту рішення завідувачем Сектору ДРС у Полтавській області повідомлено позицію Державної регуляторної служби України щодо існування на сьогоднішній день проблеми відсутності правового механізму вирішення питання змісту і порядку здійснення самоврядного контролю органами місцевого самоврядування за використанням та охороною земель комунальної власності. Земельним кодексом України та відповідними законами виділено такий вид контролю, але не визначено спосіб, підстави та порядок його здійснення.
Виходячи із норм діючого законодавства, зокрема статей 12, 83, 189 Земельного кодексу України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про землеустрій», «Про охорону земель» та «Про охорону навколишнього природного середовища», органи місцевого самоврядування безпосередньо не здійснюють контроль за використанням і охороною земель, а наділені лише окремими повноваженнями відповідно до законів, які дозволяють їм опосередковано здійснювати контроль в галузі земельних відносин у межах їх територій.
Присутнім наголошено, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Водночас, ані Конституцією, ані законами, які регулюють земельні відносини, органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями щодо можливості регулювання та встановлення положення (порядку) здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель територіальної громади.

За результатами заходу працівниками Управління земельних ресурсів врахована отримана від фахівця ДРС України інформація, яка буде доведена до керівництва Кременчуцької міської ради для використання у подальшій роботі.