Суд підтримав позицію Державної регуляторної служби України щодо прав підприємців не допускати до проведення перевірок за відсутності затверджених уніфікованих форм актів
24 червня Вінницький окружний адміністративний суд прийняв рішення задовольнити позовні вимоги Акціонерного товариства «Оператор газорозподільних систем «Вінницягаз» щодо визнання протиправною та скасування Постанови НКРЕКП «Про накладення штрафу на АТ «Вінницягаз» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу». Державна регуляторна служба України була залучена до справи, як третя особа на стороні позивача.
Згідно ст. 2 Закону України від 5 квітня 2007 року № 877 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов здійснюється органами ліцензування у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених Законом України від 02.03.2015 № 222 «Про ліцензування видів господарської діяльності».
Відповідно до статті 11 Закону №877 – V суб’єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов’язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.
Згідно з положеннями ч.15 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані використовувати виключно уніфіковані форми актів, які розробляються за визначеною Державною регуляторною службою України Методикою, яка затверджена Постановою КМУ від 10.05.2018 № 342.
Натомість, на час проведення відповідної позапланової перевірки АТ «Вінницягаз», НКРЕКП не затвердила та не оприлюднила на власному офіційному веб-сайті уніфіковану форму акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику, що свідчить про недотримання НКРЕКП встановленого Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» порядку щодо проведення заходів державного нагляду (контролю).
Згідно зі ст.10 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) мас право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику.
Правова Позиція щодо правомірності недопуску до здійснення державного нагляду (контролю) посадових осіб органу державного нагляду (контролю), які не затвердили та не оприлюднили у встановленому Законом порядку уніфіковані форми актів, що відповідають новій Методиці, висловлена Державною регуляторною службою України та оприлюднена на власному офіційному вебсайті.
Таким чином, позивач використав своє право, надане статтею 10 Закону №877 – V та не допустив посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до проведення перевірки. Однак, за результатами заходу, який навіть не відбувся, комісія НКРЕКП винесла постанову про накладення на АТ «Вінницягаз» штрафу «за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу», що в свою чергу є порушенням і певних вимог Закону № 222-VIII.
Не погодившись з протиправними діями НКРЕКП, позивач звернуся до суду та отримав схвальне рішення.
Вже вкотре суб’єкти господарської діяльності звертаються до суду в результаті неправомірних дій НКРЕКП, які полягають у нехтуванні відповідачем (НКРЕКП) вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закону №877 – V) та Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон № 222-VIII).