ДРС: Підвищення тарифів на залізничні вантажні перевезення на 25% створить суттєві ризики для галузей економіки України

02.02.2017

62 лютого у ДРС відбулося широке громадське обговорення стану справ у галузі вантажних залізничних тарифів, яке організували Державна регуляторна служба України спільно з галузевими асоціаціями та бізнес-спільнотою. Модератором заходу виступила Голова ДРС Ксенія Ляпіна.

Серед присутніх: представники потужних всеукраїнських галузевих об’єднань, учасники ринку вантажних залізничних перевезень, представники міністерств, центральних органів виконавчої влади та ЗМІ.  

Фотоальбом

Учасники обговорили проект наказу Мінінфраструктури, яким передбачалося здійснити вже з лютого 2017 року індексацію тарифів на перевезення вантажів у межах України на 25%.

9Про реформування ПАТ «Укрзалізниця» розповів присутнім Голова правління державного підприємства Войцех Бальчун.

На думку фахівців ДРС, запропонована редакція документу не відповідає принципам регуляторної політики. Державна регуляторна служба України ініціює створення спеціальної робочої групи, яка могла б представити компромісне рішення у сфері тарифоутворення на залізничні перевезення, а також методологічно закріпити розрахунки тарифів з можливістю їх середньострокового прогнозування. Про це сказала Голова ДРС Ксенія Ляпіна у ході обговорення.

 7«Пропоную під час засідань робочої групи, у яку ми запрошуємо представників галузевих об’єднань, учасників ринку вантажних залізничних перевезень, представників міністерств, розглянути фінансовий план Укрзалізниці, узгодити статистичні дані, інші цифри, які сьогодні прозвучали. Ми повинні виробити методологію, за якою будуть формуватись тарифи. Необхідно знайти компромісне рішення на цей рік та виробити нормативно-правову базу на майбутнє, щоб вже не виникало дискусій щодо формування тарифів», – зазначила Голова ДРС.

На думку галузевих асоціацій, зростання тарифів на 15% у 2016 році, а також намір УЗ підвищити тарифи на 25% у 2017 році істотно перевищують як індекс споживчих цін (12% у 2016 році та 8% у 2017 році за прогнозом КМУ), так і індекс цін промислових виробників (12,9%  і 8,5% відповідно).
12Заплановане значне підвищення вартості послуг вантажних залізничних перевезень, за відсутності належного нормативного забезпечення визначення економічно обґрунтованого рівня тарифів, невиконання існуючих процедур, що визначають публічність цього процесу, відсутність належного регулятора, передбаченого Законом України «Про природні монополії», неминуче призведуть до нанесення значної економічної шкоди клієнтам Укрзалізниці, що вкрай негативно позначиться на її конкурентоспроможності на ринках збуту.

Крім того, профільні галузеві об’єднання вказували на відсутність належного обговорення проекту Наказу про підвищення вантажних залізничних тарифів, яка мала б організувати УЗ. Також йшлося про те, що Укрзалізниця не оприлюднила фінансовий план на 2017 рік та про те що, наразі відсутній аналіз ефективності використання коштів одержаних від підвищень тарифів на залізничні вантажні перевезення, які постійно відбувались останніми роками.