Звіт про проведення вивчення громадської думки стосовно аналізу регуляторного впливу проекту регуляторного акта як засобу участі громадськості у регулюванні господарської діяльності
Найменування органу виконавчої влади, який проводить обговорення
Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва.
Тема та питання, з яких проводилося вивчення громадської думки
Аналіз регуляторного впливу проекту регуляторного акта як засіб участі громадськості у регулюванні господарської діяльності (у т.ч. стосовно доцільності проведення консультацій з громадськістю щодо аналізу регуляторного впливу до початку розроблення проектів регуляторних актів).
Методи, що застосовувалися для вивчення громадської думки
Вивчення громадської думки здійснювалося шляхом проведення моніторингу коментарів, відгуків, інтерв’ю, інших матеріалів у друкованих та електронних засобах масової інформації, а також шляхом аналізу нормативно-правових актів та практики їх застосування.
Інформація про осіб, що проводили вивчення громадської думки
Вивчення громадської думки здійснював начальник відділу взаємодії з галузевими радами та громадськими об’єднаннями управління інформаційно-аналітичного забезпечення, публічної політики та зв’язків із ЗМІ Департаменту інформаційного та організаційного забезпечення діяльності служби Козиренко С. П. (тел.: (044) 254-58-46; e-mail: kozyrenko@dkrp.gov.ua).
Узагальнення громадської думки щодо запропонованого вирішення питань, що потребували вивчення громадської думки та її врахування під час прийняття органом виконавчої влади остаточного рішення
Аналіз регуляторного впливу – документ, який містить обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта, аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави, а також обґрунтування відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики (абзац одинадцятий статті 1Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон).
Відповідно до частин першої та другої статті 8 Закону стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.
Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п’яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта (частина четверта статті 9 Закону).
Відповідно до абзаців п’ятого та шостого статті 6 Закону громадяни, суб’єкти господарювання, їх об’єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб’єктів господарювання, мають право: бути залученими регуляторними органами до підготовки аналізів регуляторного впливу, експертних висновків щодо регуляторного впливу та виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів; самостійно готувати аналіз регуляторного впливу проектів регуляторних актів, розроблених регуляторними органами, відстежувати результативність регуляторних актів, подавати за наслідками цієї діяльності зауваження та пропозиції регуляторним органам або органам, які відповідно до цього Закону на підставі аналізу звітів про відстеження результативності регуляторних актів приймають рішення про необхідність їх перегляду.
Вимоги до проведення аналізу впливу регуляторного акта, проект якого розроблений регуляторним органом, встановлені у Методиці проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 р. № 308 (далі – Методика).
Так, відповідно до пункту 3 Методики у процесі проведення аналізу: визначається проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання; визначаються цілі державного регулювання; визначаються та оцінюються усі прийнятні альтернативні способи досягнення зазначених цілей, наводяться аргументи щодо переваги обраного способу; описуються механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, і відповідні заходи; обґрунтовуються можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта; визначаються очікувані результати прийняття акта; обґрунтовується запропонований строк дії акта (у разі обмеження цього строку); визначаються показники результативності акта; визначаються заходи, з допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта.
Варто наголосити, що регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом виконавчої влади або його посадовою особою, якщо відсутній аналіз регуляторного впливу (абзац другий частини першої статті 25 Закону).
Таким чином, аналіз регуляторного впливу проекту регуляторного акта є необхідним елементом при підготовці регуляторним органом проекту регуляторного акта, який дає змогу громадськості дізнатися про необхідність прийняття відповідного проекту, його вплив на господарську діяльність суб’єктів господарювання, витрати, які можуть понести суб’єкти господарювання, громадяни та державні органи внаслідок дії регуляторного акта.
Як зазначено у дослідженні Центру комерційного права, аналіз регуляторного впливу також є ефективним інструментом боротьби з корупцією, бо дозволяє громадськості ознайомитися з переконаннями, припущеннями та фактами, на підставі яких орган влади або посадова особа приймає рішення. У випадку погано обґрунтованого або безпідставного втручання, громадськість отримує інструменти ефективної боротьби з такими регуляторними актами, або, в ідеалі, недопущення прийняття подібних регуляторних актів.
При цьому, представники громадськості можуть залучатися регуляторними органами до підготовки аналізу регуляторного впливу, а також самостійно готувати альтернативний аналіз регуляторного впливу до розроблених регуляторними органами проектів регуляторних актів.
Держпідприємництво систематично надає регуляторним органам методичні рекомендації щодо якісної підготовки аналізу регуляторного впливу до проектів регуляторних актів. З деякими роз’ясненнями можна ознайомитися на веб-сайті Служби за наступними посиланнями: