Звіт про результати вивчення громадської думки стосовно проблемних питань державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності
1. Найменування органу виконавчої влади, який вивчав громадську думку
Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва.
2. Тема та питання, з яких проводилось вивчення громадської думки
Проблемні питання державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
3. Методи, що застосовувалися для вивчення громадської думки
Вивчення громадської думки здійснювалось шляхом проведення моніторингу коментарів, відгуків, інтерв’ю, інших матеріалів у друкованих та електронних засобах масової інформації, а також шляхом аналізу нормативно-правових актів та практики їх застосування.
4. Узагальнення громадської думки щодо запропонованого вирішення питань, що потребували вивчення громадської думки та її врахування під час прийняття органом виконавчої влади остаточного рішення
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» та пункту 6 Орієнтовного плану проведення консультацій з громадськістю Держпідприємництвом України в 2014 році, затвердженого наказом Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 24.12.2013 № 157, Управлінням державного нагляду та контролю проведено вивчення громадської думки стосовно проблемних питань державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності. Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначаються переліки питань для здійснення планових заходів, які затверджуються його наказом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.08.2014 № 752 затверджено методик розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), а також уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), які розроблено з метою забезпечення органами державного нагляду (контролю) єдиного підходу до:
розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю);
розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) (далі – уніфікована форма акта перевірки), удосконалення системи державного нагляду (контролю), спрощення процедури проведення таких заходів.
Разом з тим, під час вивчення громадської думки було з’ясовано, що на сьогодні:
1) Методиці розроблення критеріїв відповідають 12 постанов Кабінету Міністрів України, якими затверджено критерії оцінки ступеня ризику від здійснення господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю);
2) не відповідають Методиці розроблення критеріїв 38 постанов Кабінету Міністрів України. Разом з тим, органами державного нагляду (контролю) здійснюється робота з приведення цих постанов Кабінету Міністрів України у відповідність до Методики;
3) Методиці розроблення критеріїв не відповідають 11 постанов Кабінету Міністрів України, при цьому робота з перегляду таких постанов не здійснюється;
4) у 19 сферах державного нагляду (контролю) (за наявною у Держпідприємництва інформацією) відсутні критерії оцінки ступеня ризику від здійснення господарської діяльності та відповідно не визначено періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю):
захист прав споживачів реклами;
дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів;
введення родовищ в дослідно-промислову або промислову розробку або промислову розробку родовищ нафти і газу;
реалізації проектів дослідно-промислової або промислової розробки родовищ нафти і газу;
провадження діяльності у сфері контролю технічного стану автотранспортних засобів;
експлуатація магазину безмитної торгівлі, митний склад, вільна митна зона комерційного або сервісного типу, склад тимчасового зберігання та вантажний митний комплекс;
провадження діяльності у видавничій сфері;
провадження діяльності у сфері телебачення і радіомовлення;
експорт (імпорт) дисків для лазерних систем зчитування, матриць;
додержання вимог законодавства про захист персональних даних;
господарська діяльність пов’язана з виробництвом, переробкою, маркуванням, перевезенням, зберіганням, реалізацією та обігом органічної продукції (сировин);
працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню;
дотримання законодавства щодо реклами про вакансії (прийом на роботу);
застосування праці іноземців, осіб без громадянства, осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця;
додержання законодавства про призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав та гарантій застрахованих осіб;
надання послуг з посередництва у працевлаштуванні в Україні;
наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця;
провадження господарської діяльності з імпорту лікарських засобів;
5) у 27 сферах державного нагляду (контролю) видано нормативно-правові акти, якими затверджено уніфіковані форми актів з переліком питань;
6) Методиці розроблення уніфікованих форм актів не відповідають нормативно-правові акти у 28 сферах державного нагляду (контролю);
7) відсутні уніфіковані форми актів з вичерпним переліком питань у 25 сферах державного нагляду (контролю):
державний геодезичний нагляд за топографо-геодезичною і картографічною діяльністю;
створення, дослідження та практичне використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі;
провадження господарської діяльності у сфері метрології;
розроблення, виготовлення, реалізація, ремонт, модернізація та утилізація озброєння, військової техніки, військової зброї і боєприпасів до неї;
провадження господарської діяльності, пов’язаної з торгівлею рідким паливом з біомаси (крім біоетанолу) і біогазом;
провадження господарської діяльності у сфері фізичної культури і спорту;
провадження господарської діяльності у сфері питного водопостачання і водовідведення;
провадження господарської діяльності у сфері благоустрою населених пунктів, галузі поховання і сфері вивезення побутових відходів;
культивування рослин, включених до таблиці I переліку, розроблення, виробництво, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізація (відпуск), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до переліку;
провадження діяльності у видавничій сфері;
захист прав споживачів реклами;
дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів;
введення родовищ в дослідно-промислову або промислову розробку або промислову розробку родовищ нафти і газу;
реалізації проектів дослідно-промислової або промислової розробки родовищ нафти і газу;
провадження діяльності у сфері контролю технічного стану автотранспортних засобів;
експлуатація магазину безмитної торгівлі, митний склад, вільна митна зона комерційного або сервісного типу, склад тимчасового зберігання та вантажний митний комплекс;
провадження діяльності у сфері телебачення і радіомовлення;
господарська діяльність пов’язана з виробництвом, переробкою, маркуванням, перевезенням, зберіганням, реалізацією та обігом органічної продукції (сировин);
працевлаштування громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню;
дотримання законодавства щодо реклами про вакансії (прийом на роботу);
застосування праці іноземців, осіб без громадянства, осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця;
додержання законодавства про призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав та гарантій застрахованих осіб;
надання послуг з посередництва у працевлаштуванні в Україні;
наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця;
провадження господарської діяльності з розроблення, виготовлення, реалізації, ремонту, модернізації та утилізації озброєння, військової техніки, військової зброї і боєприпасів до неї.
Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва працює у напряму комплексної модернізації процедури здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, зменшення кількості здійснення заходів державного нагляду (контролю), у тому числі шляхом усунення дублювання функцій органів нагляду (контролю), а саме розробленим Держпідприємництвом України проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного нагляду (контролю) та визначення сфер державного нагляду (контролю)» пропонується:
внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення адміністративної відповідальності посадових осіб контролюючих органів за порушення порядку здійснення заходів державного нагляду (контролю);
визначення переліку органів державного нагляду (контролю) та сфер їх нагляду (контролю);
скорочення переліку відносин, виведених з-під дії Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”;
зобов’язання органів державного нагляду (контролю) розміщувати на власних офіційних веб-сайтах нормативно-правових актів, дотримання яких перевіряється, та заборону перевіряти дотримання тих вимог, до яких не забезпечено вільний та безоплатний доступ суб’єктів господарювання;
виключення з переліку підстав для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) звернення юридичних осіб та проведення таких заходів за зверненнями фізичних осіб у випадках, якщо у зверненні обґрунтовано, що внаслідок порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства автору (авторам) звернення було завдано матеріальної шкоди або ж порушено гарантоване Конституцією України право на належні, безпечні і здорові умови праці, безпечне для життя і здоров’я довкілля, безпечність продукції, робіт і послуг;
проведення комплексної планової перевірки суб’єкта господарювання протягом календарного року спільно усіма органами державного нагляду (контролю), які відповідно до закону уповноважені здійснювати такі заходи;
затвердження Кабінетом Міністрів України порядку формування та виконання планів проведення комплексних заходів державного нагляду (контролю);
оприлюднення планів проведення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на офіційному веб-сайті органу державної влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, та на офіційних сайтах органів державного нагляду (контролю) до 20 грудня року, що передує плановому;
створення інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю), яка повинна містити відомості про суб’єктів господарювання, автоматичне віднесення суб’єктів господарювання до груп залежно від ступеня ризику від провадження господарської діяльності, періодичність проведення планових заходів кожним із органів державного нагляду (контролю), які відповідно до закону можуть здійснювати такі заходи, а також відомості про всі проведені перевірки суб’єкта господарювання (планові та позапланові), зокрема, про: дату перевірки, посадових осіб органів державного нагляду (контролю), що брали участь у заході, підстави для проведення позапланової перевірки, а також інформацію, що міститься в акті перевірки, рішення органів державного нагляду (контролю) за результатами проведеної перевірки;
узгодженість положень законодавчих актів, усунення дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю).
Законопроект розміщено на сайті Держпідприємництва за адресою: