Сторінка: https://www.drs.gov.ua/permit_system/shhodo-moratoriyu-na-pryjom-zayav-pro-nadannya-dozvoliv-na-rozmishhennya-zovnishnoyi-reklamy-yakyj-proponuyetsya-vstanovyty-v-misti-kyyevi-ta-porushennya-strokiv-vydachi-dozvolu-na-rozmishhennya-zovni/
ФОП Пліві О. А.
вул. Шевченка, 80, м. Кагарлик, 09200
Щодо надання роз’яснення
Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва розглянуто Ваш лист від 18.09.2012 б/н стосовно проекту розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Про встановлення мораторію на розміщення зовнішньої реклами в місті Києві» та повідомляється наступне.
Щодо мораторію на прийом заяв про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами, який пропонується встановити в місті Києві з 01.11.2012 до 01.05.2013.
Статтею 16 Закону України «Про рекламу» передбачено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів – на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим – Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Вказаною статтею Закону України «Про рекламу» встановлено вимоги до засобів зовнішньої реклами та заборони щодо їх розташування.
Частиною п’ятою статті 16 Закону України «Про рекламу» передбачено, що перелік обмежень та заборон щодо розміщення зовнішньої реклами, встановлений цим Законом, є вичерпним.
Законами України«Про рекламу» та «Про місцеве самоврядування в Україні» не передбачено повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо встановлення мораторію на прийом заяв про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами.
Частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною третьою статті 42 Конституції України встановлено, що держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція.Види і межі монополії визначаються законом.
Проте, статтею 4 Закону України «Про підприємництво» не передбачено обмежень у здійсненні підприємницької діяльності, зокрема, із розміщення зовнішньої реклами.
Відповідно до частини першої статті 6 Господарського кодексу України (далі – Кодекс) загальними принципами господарювання в Україні, зокрема, є забезпечення економічної багатоманітності та рівний захист державою усіх суб’єктів господарювання; свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом; обмеження державного регулювання економічних процесів у зв’язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки, добросовісної конкуренції у підприємництві, екологічного захисту населення, захисту прав споживачів та безпеки суспільства і держави; заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.
Згідно з частиною другою статті 5 Кодексу конституційні основи правового господарського порядку в Україні становлять, зокрема, економічна багатоманітність, право кожного на підприємницьку діяльність, не заборонену законом, визначення виключно законом правових засад і гарантій підприємництва; забезпечення державою захисту конкуренції у підприємницькій діяльності, недопущення зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірного обмеження конкуренції та недобросовісної конкуренції, визначення правил конкуренції та норм антимонопольного регулювання виключно законом.
Крім того, частиною третьою статті 18 Кодексу передбачено, що органам державної влади та органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам забороняється приймати акти та вчиняти дії, які усувають конкуренцію або необґрунтовано сприяють окремим конкурентам у підприємницькій діяльності, чи запроваджують обмеження на ринку, не передбачене законодавством. Законом можуть бути встановлені винятки з цього правила з метою забезпечення національної безпеки, оборони чи інших загальносуспільних інтересів.
Щодо порушення строків видачі документу дозвільного характеру, зокрема, дозволу на розміщення зовнішньої реклами.
Статтею 10 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»керівники дозвільних органів, посадові особи цих органів, які відповідно до законодавства мають повноваження приймати рішення з питань видачі документів дозвільного характеру, міські голови міст обласного та республіканського Автономної Республіки Крим значення, голови районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, що забезпечують організаційне та матеріально-технічне забезпечення дозвільних центрів та державного адміністратора, державні адміністратори несуть відповідальність за порушення вимог законодавства про дозвільну систему у сфері господарської діяльності у порядку, встановленому законом.
Так, згідно з статтею 166 10 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено, що неповідомлення або несвоєчасне повідомлення дозвільним органом суб’єкта господарювання або державного адміністратора про відмову у видачі документа дозвільного характеру; порушення дозвільним органом строків видачі документа дозвільного характеру, –
тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.