Чернігівських посадовців закликали підтримати тренд цифровізації регуляторної політики

14.11.2019

914 листопада в Чернігові для спеціалістів державних органів та органів місцевого самоврядування, які відповідають за оприлюднення відкритих даних та реалізацію регуляторної політики відбувся тренінг «Як підвищити ефективність регуляторної політики за допомогою відкритих даних?»

Вся інформація, якою володіє держава, має бути доступною громадянам та бізнесу і має бути оприлюдненою органами влади у формі відкритих даних на єдиному національному порталі data.gov.ua. Особливе місце у наборах відкритих даних посідає інформація про регуляторні акти, від якості та ефективності яких напряму залежить робота бізнесу.

6«Оприлюднення регуляторних відкритих даних – це втілення принципу прозорості та врахування громадської думки у часи стрімкої цифровізації. Цей принцип полягає у забезпеченні відкритості для фізичних, юридичних осіб та їх об’єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх діяльності», – підкреслила незалежна експертка та екс-голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна.

Щоб забезпечити ефективний обмін регуляторною інформацією між розпорядниками та користувачами регуляторних даних, розпорядникам рекомендували:

– визначити послідовність розміщення регуляторних відкритих наборів даних на https://data.gov.ua;

– визначи8ти відповідальну особу за оприлюднення регуляторних наборів даних;

– визначити реєстр наборів даних, що перебуває у володінні розпорядника із зазначенням, періодичності оновлення наборів даних.

«Ми прагнемо, щоб регуляторне навантаження на бізнес не збільшувалося і було виправданим! Відкриті дані дають змогу відстежувати зміни в регулюванні бізнесу на місцевому рівні, оцінювати бізнес-середовище для започаткування і ведення  бізнесу. Також, в окремих випадках, використання відкритих даних дає змогу уникнути прийняття нових «шкідливих» регулювань», –зазначив керівник напряму з покращення бізнесу-клімату Програми USAID КЕУ Любомир Чорній.

15Учасники тренінгу ознайомились із питаннями цифровізації регуляторної політики та дізналися про вплив відкритих даних на місцевий бізнес-клімат. Крім того, представники органів влади та місцевого самоврядування Чернігівщини мали можливість отримати відповіді на питання, що найчастіше виникають при оприлюдненні регуляторних відкритих даних розпорядниками.

Експерт з відкритих даних та регуляторної політики Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України», керівник проекту «Регуляторна мапа України» Олександр Пліва розповів про проект «Регуляторна мапа України» завдяки якому використання регуляторних відкритих даних дозволить автоматизувати процеси моніторингу регуляторної діяльності органів місцевого самоврядування і з мінімальними витратами ресурсів встановити регуляторний нагляд, забезпечити взаємодію заінтересованих сторін та сприяти зменшенню адміністративного навантаження на бізнес, а також корупційних проявів.

2«Використання відкритих даних про регуляторну діяльність дозволяє зробити її ефективнішою, як за рахунок кращого залучення суб’єктів господарювання і мешканців громад до підготовки проектів рішень, так і за рахунок виявлення тих з них, які є надто обтяжливими або не призводять до позитивних результатів у вирішенні проблем. Але все починається з оприлюднення наборів якісних даних і приємно констатувати, що Чернігівська обласна державна адміністрація у цьому показує приклад місцевим громадам», – зазначив Олександр Пліва.

Нагадаємо, що відповідно до п. 15 Положенням про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою КМУ №835, розпорядник інформації самостійно визначає періодичність оновлення наборів даних, які перебу1вають у його володінні та оприлюднюються, якщо інше не передбачено законодавством. Для наборів даних, зміни до яких вносяться позапланово оприлюднюються протягом 3-х робочих днів з моменту внесення таких змін.

Набір даних «Перелік діючих регуляторних актів» оновлюється у разі:

  • прийняття регуляторного акта,
  • внесення змін, скасування або призупинення дії регуляторного акта,
  • затвердження звітів про базове, повторне, періодичне відстеження результативності регуляторного акта.

19Набір даних «План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів» оновлюється після затвердження плану або змін до нього.

Терміни підготовки та оприлюднення регуляторної інформації визначені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», зокрема:

  • план з підготовки проектів регуляторних актів, що є набором відкритих даних, затверджується щороку не пізніше 15 грудня поточного року, а у разі внесення змін до плану – не пізніше 10 робочих днів з дня початку підготовки проекту регуляторного акта або з дня внесення проекту на розгляд до регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту. Оприлюднюється не пізніш як у 10-денний строк після їх затвердження;
  • проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється не пізніше 5 робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта;
  • звіт про відстеження результативності регуляторного акта готується за результатом  виконання заходів з відстеження результативності регуляторного акта, які не можуть бути більшими ніж 45 робочих днів, та оприлюднюються не пізніш як у 10 денний строк з дня підписання звіту;
  • регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування оприлюднюються не пізніш як у 10-денний строк після їх прийняття та підписання.

4ДРС разом із партнерами пропонує готові рішення для виконання вимог законодавства майже 10,000 розпорядників. На виконання вимог постанови КМУ від 21.10.2015 № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних», на сайті ДРС розміщені Рекомендації для формування та оприлюднення відкритих регуляторних даних. Їх можна знайти, натиснувши на жовтий банер «РЕГУЛЯТОРНІ ВІДКРИТІ ДАНІ» в правому нижньому куті головної сторінки відомства. Рекомендації дають регуляторним органам прості та зрозумілі інструкції щодо оприлюднення наборів на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.

1Так, у розділі «Корисні ресурси» розпорядники інформації мають змогу знайти гіперпосилання на  Онлайн-сервіс для формування стандартизованих наборів даних від проекту «Регуляторна мапа України». Для зручності розпорядників додана детальна відеоінструкція формування набору з допомогою онлайн-сервісу і його завантаження на  Єдиний державний веб-портал відкритих даних. У разі, якщо питання виникають на етапі реєстрації або розміщення наборів відкритих даних безпосередньо на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних, спеціально для розпорядників інформації в розділі «ІНФОХАБ» Порталу розміщено методичні рекомендації та повна Інструкція розпорядника інформації Єдиного державного веб-порталу відкритих даних. З питаннями щодо здійснення регуляторної діяльності місцевими органами влади, формування та оприлюднення наборів відкритих регуляторних даних розпорядники можуть звертатися до Секторів ДРС у областях України.

Захід організований Державною регуляторною службою України, Програмою USAID «Конкурентоспроможна економіка України» та Чернігівською обласною державною адміністрацією.