ДРС проводиться постійна робота щодо удосконалення дозвільних процедур

01.03.2019

thumbМи продовжуємо знайомити наших читачів з основними результатами роботи ДРС у 2018 році. Нагадаємо, публічний звіт Голови Державної регуляторної служби України відбувся 20 лютого 2019 року. Раніше ми вже детально розповідали про звернення бізнесу стосовно проблемних питань видачі документів дозвільного характеру в окремих сферах у 2018 році, та про те, як у 2018 році ДРС працювала над недопущенням додаткових для бізнесу дозвільних процедур. Також пропонуємо знайомитись із деталями повного звіту ДРС за 2018 рік.

У 2018 році представники ДРС разом з фахівцями інших центральних органів виконавчої влади, брали участь у нарадах з питань внесення змін до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011  № 1107.

Наприкінці року ДРС розглянула розроблений Мінсоцполітики проект Змін до вказаного Порядку, яким передбачається скорочення переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної, експлуатація (застосування) яких вимагає наявності дозволів, розширення переліку таких машин, механізмів, устаткування, експлуатація (застосування) яких може виконуватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, розширення переліку робіт підвищеної небезпеки, які можуть виконуватися на підставі подання зазначеної декларації, а також спрощення процедури продовження строку дії дозволів.

q2За результатами розгляду до Мінсоцполітики направлено пропозиції та зауваження для врахування при доопрацюванні проекту змін до Порядку.

В рамках узагальнення практики законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру підготовлено та розміщено на сайті ДРС інформацію щодо введення в дію Закону України від 23.05.2017
№ 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля», яким встановлюються правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

На реалізацію цього Закону ДРС долучалась до опрацювання проектів постанов Кабінету Міністрів України, спрямованих на приведення дозвільних процедур у відповідність до вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».

Також в дозвільній системі існує багато проблемних питань, пов’язаних з видачею окремих документів дозвільного характеру місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Так, дозволи на розміщення зовнішньої реклами уповноважені видавати місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, що потребує координації їх дій.

Проблемою також є те, що органи місцевого самоврядування законом наділені правом затверджувати порядки видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами, які здебільшого приймаються з порушеннями норм Закону України «Про рекламу», Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067, що також призводить до колізій у правовому полі у цій сфері.

У зв’язку з цим, одним із важливих завдань щодо оптимізації дозвільних процедур регулювання господарської діяльності є запобігання таким порушенням.

Discussion of documentЗначна увага ДРС приділялася опрацюванню проектів нормативно-правових актів, які розробляються центральними органами виконавчої влади на виконання завдань, передбачених Стратегією реформування державного управління, на 2016-2020 роки, щодо зменшення адміністративного навантаження на бізнес, підвищення якості надання адміністративних послуг, в тому числі видачі документів дозвільного характеру, реєстрації декларацій в електронній форм, зокрема видачі дозволу на спеціальне водокористування, реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці, реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

З метою виконання Плану заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління України на 2016 – 2020 роки ДРС протягом 2018 року брала активну участь у робочій групі, створеній при Міністерстві юстиції України, щодо опрацювання законопроекту про адміністративну процедуру, до складу якої увійшли представники центральних органів виконавчої влади, громадські та європейські експерти.

Законопроект про адміністративну процедуру має майже 20-річну історію в Україні. У січні 2018 року при Міністерстві юстиції України створено оновлену робочу групу з його доопрацювання.

На сьогодні, замість єдиного закону про адміністративну процедуру в Україні використовується переважно підзаконне (інструкційне) регулювання, а також велике різноманіття до врегулювання однопорядкових відносин (різні строки оскарження, вимоги до представництва).

Основними новаціями законопроекту є те, що ним передбачається безпосередня участь і право особи висловитися і бути почутим до прийняття відповідного адміністративного рішення.

Запроваджується новий інститут зацікавлених осіб, що стосується людей, на чиї права, обов’язки та інтереси прямо чи опосередковано впливає адміністративний акт. Законопроектом також пропонується зобов’язати владні органи мотивувати свої адміністративні рішення і повною мірою роз’яснювати і інформувати людей про процедуру їх оскарження.

 Крім цього, важлива новація стосується  інституту мовчазної згоди, яка фактично означає, що якщо особа звернулася до органу з відповідним пакетом документів, її заява буде задоволеною, якщо орган державної влади в установлений законом строк не надав заперечення або не повідомив про продовження розгляду її заяви. Це, безперечно, унеможливить корупційні прояви та пришвидшить адміністративне провадження в тій чи іншій справі.

Проектом передбачається також врегулювати процедуру повідомлення особи про прийняття адміністративного акту відповідним органом, принцип «відкритого вікна», а також механізми, що мають на меті ліквідувати забюрократизованість адміністративного життя та розвантажити українські суди.

Остання версія законопроекту, враховує пропозиції Державної регуляторної служби України і отримала позитивні висновки Програми ЄС SIGMA.

На сьогодні проект Закону «Про адміністративну процедуру»  зареєстровано у Верховній Раді України (реєстр. № 9456 від 28.12.2018).

Подальше вдосконалення дозвільної системи потребує проведення перегляду необхідності державного регулювання окремих сфер господарської діяльності шляхом видачі документів дозвільного характеру та переведення їх на декларативний принцип, запровадження видачі документів дозвільного характеру в електронному вигляді.

З метою отримання інформації про реальний стан справ щодо видачі, відмов у видачі, анулювання, переоформлення документів дозвільного характеру в 2018 році ДРС узагальнено та розміщено на офіційному веб-сайті ДРС інформацію від центральних органів виконавчої влади та обласних державних адміністрацій стосовно кількості виданих документів дозвільного характеру за попередній рік.

Нагадаємо, ДРС на постійній основі надає методичну допомогу як центральним, місцевим органам виконавчої влади, так і суб’єктам господарювання щодо застосування норм законів, в тому числі Закону про дозвільну систему.

#Звіт_ДРС_2018