Сторінка: https://www.drs.gov.ua/press-room/golova-drs-kseniya-lyapina-vzyala-uchast-u-seminari-nalezhna-regulyatorna-praktyka/
27 вересня у Києві розпочався дводенний семінар «Належна регуляторна практика», організований Програмою розвитку комерційного права (CLDP) Міністерства торгівлі США спільно з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України.
Будучи членом Світової організації торгівлі, Україна прагне найкращим чином виконувати свої зобов’язання, щоб бути прозорим та прогнозованим торгівельним партнером. Широкомасштабні програми внутрішніх реформ України особливо наголошують на втіленні потужних, відкритих та прозорих публічних процесів, що дасть змогу і сприятиме залученню до них зацікавлених сторін на широкій основі. Остання торговельна стратегія України частково зосереджена на побудові міцних взаємовідносин між державним і приватним секторами, при цьому особлива увага приділяється малим і середнім підприємствам. Належна регуляторна практика формує основу для досягнення таких цілей.
Голова ДРС представила міжнародним та українським експертам детальну інформацію про реалізацію регуляторної політики в Україні. Йшлося також про принципи та методи впровадження регуляторної реформи, яку вважають однією з успішно реалізованих в Україні.
З презентацією можна ознайомитись нижче
Ксенія Ляпіна зазначила, що Проект Світового Банку Global Indicators of Regulatory Governance, який досліджує взаємодію урядів різних країн світу з громадськістю в процесі формування регулювань, що впливають на бізнес-середовище, високо оцінив рецепт вироблення управлінських рішень в Україні.
«Показники України виявилися на рівні таких країн, як Німеччина та Польща. Найкращі результати, очевидно, у Великої Британії, Канади та США. Така оцінка Україні, в першу чергу – це показник виконання процедур при прийнятті рішень Урядом. Наша висока оцінка базується на дисципліні оприлюднення проектів нормативно-правових актів, підготовки та оприлюднення аналізів регуляторного впливу до проектів регуляторних актів та наявності публічних консультацій. Оприлюднення обґрунтування у вигляді аналізу регуляторного впливу та проведення консультацій спрямовані на те, щоб зробити регуляторні акти ефективними й результативними, тобто такими, що відповідають вимогам економіки України. Проектом оцінювався не зміст актів, а процедура їх прийняття. Зміст же залежить від того, на скільки ми дотримуємося цієї процедури, а також на скільки ефективно беруть участь у консультаціях об’єднання підприємців. Якщо дотримуватись усіх правил, то нормативно-правовий акт стає творчістю всіх учасників процесу», – заявила Голова Державної регуляторної служби України.
Під час дослідження розглядалася взаємодія уряду з громадськістю при формуванні правил, які впливають на бізнес-спільноту. Серед зацікавлених сторін: професійні асоціації, громадськість, іноземні інвестори. Проект досліджує як зацікавлені групи дізнаються про нові правила, розглядається і те, як вони можуть взаємодіяти з посадовими особами щодо змісту цих правил. Він також вимірює як уряди оцінюють можливий вплив нових правил у своїх країнах і чи є складовою частиною суспільних консультацій ці розрахунки. Крім того, проект досліджує такі компоненти, як передбачуваність регуляторного середовища та здатність зацікавлених сторін оскаржувати нормативні документи, а також доступність нормативно-правової бази у зведеному вигляді.
– публікація тексту пропонованих правил до його вступу в дію;
– можливість внести зауваження до запропонованих правил;
– публічність звіту про результати консультативних процесів;
– проведення оцінки регуляторного впливу запропонованих правил;
– наявність спеціалізованого органу уряду, на який покладено завдання з перегляду оцінки регуляторного впливу;
– публічність результатів оцінки регуляторного впливу;
– процедура врахування урядом зауважень та пропозицій.
Досліджувались дані зі 185 країн: 46 в країнах Африки, 30 в Латинській Америці і Карибському басейні, 32 в групі з високим рівнем доходу ОЕСР, 25 в Східній Європі і Центральній Азії, 25 у Східній Азії і Тихому океані, 20 на Близькому Сході і Північній Африці, і 7 в Південній Азії.
Дані малюють картину консультацій і оцінку практики національних правил, що стосуються підприємницької діяльності, поряд з докладною інформацією як такі консультації і оцінка впливу застосовуються. Також представлені детальні відомості про те, як і де громадськість може оскаржувати рішення регуляторних органів або отримати доступ до нормативно-правової бази. Потреба у такому дослідженні з’явилася через зростання розуміння важливості прозорості та підзвітності уряду в своїх діях перед громадськістю. Доступ громадян до процесу нормотворчості уряду є центральним для створення сприятливого бізнес-середовища, в якому інвестори будують довгострокові плани. Висока якість консультацій з громадськістю також запорука високої якості регулювання. Про це йдеться на веб-сайті Світового Банку.
Для міжнародних експертів важливо зрозуміти ситуацію та розглянути останні досягнення України, що стосуються належних регуляторних практик та оцінити поточну роль нашої країни на міжнародній арені, а також визначити її перспективи у контексті регуляторної політики. Крім того, експертне середовище прагне розглянути та оцінити основні фактори, котрі сприяють або обмежують максимально повну участь зацікавлених сторін у регуляторних процесах, що стосуються торгівлі, виявити, обговорити та підвести підсумки конкретних дієвих заходів з метою сприяння поступу України до належних регуляторних практик та підвищення торговельної конкурентоспроможності.
У ході семінару учасники обговорять процес і процедури регулювання в Україні, роль та участь приватних зацікавлених сторін у реалізації регуляторної політики. Міжнародні експерти представлять свою точку зору на ці процеси в Україні.
Серед учасникiв: Джей Мiтчел, Iнспекцiйна служба здоров’я рослин та тварин, Мiнiстерство сiльського господарства США, Тетяна Прокопчук, Вiце-Президент Американської торговельної палати, Лiнда Боден, Нацiональне управлiння торгiвлi Швецiї, представники Мiнiстерства економiчного розвитку i торгiвлi України, Державної служби України з питань безпечностi харчових продуктiв та захисту споживачiв, Офiсу ефективного регулювання та багато iнших.
За підсумками заходу планується скласти публічний документ, у якому буде висвітлено досягнення, що сприяють впровадженню належних регуляторних практик у торгівлі. У ньому йтиметься також про зусилля, котрі наразі сфокусовані на реалізації таких реформ в Україні і про додаткові заходи, які зацікавлені сторони можуть розглянути як свої наступні кроки.