Під час чергового засідання Колегії Державної регуляторної служби України визначено пріоритети ДРС на 2019 рік
21 лютого у ДРС відбулось чергове засідання Колегії. Розглядалося питання про підсумки діяльності Державної регуляторної служби України у 2018 році та пріоритетні напрями роботи у 2019 році.
Голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна назвала основні тенденції реалізації регуляторної політики у 2018 році:
- Збільшився обсяг коштів, які ДРС зберегла для бізнесу;
- Кількість нових регулювань на всеукраїнському рівні не збільшилась, але на місцевому рівні збільшилась вдвічі;
- Залишається відсутнім комплексний підхід до обґрунтування необхідності прийняття регуляторних актів;
- Як і у попередні роки залишаються проблеми з регуляторним плануванням, але рівень відповідності регуляторної діяльності центральних органів виконавчої влади затвердженим планам суттєво покращився;
- Зберігся високий минулорічний рівень дотримання процедури підготовки аналізу регуляторного впливу при підготовці проектів регуляторних актів;
- Суттєво покращився загальний рівень відповідності проектів регуляторних актів вимогам та принципам державної регуляторної політики;
- При запровадженні нових регулювань не застосовуються коригуючі (пом’якшувальні) заходи для малого підприємництва;
- Значно зменшилась кількість випадків повного ігнорування регуляторного законодавства;
- Дещо зріс рівень відстеження результативності дії регуляторних актів;
- Cуттєво підвищилась активність органів місцевого самоврядування у співпраці з ДРС;
- Витрати малого бізнесу регуляторні органи рахували частіше ніж у попередньому році;
- ДРС опрацьовано 24 Ліцензійних умови продовження видів господарської діяльності;
- Створено умови щодо подання документів для отримання ліцензії в електронному вигляді;
- Експертно-апеляційна рада з питань ліцензування залишається ефективним інструмент щодо захисту прав суб’єктів господарювання;
- Спостерігалася тенденція щодо створення нових дозвільних документів всупереч законодавству;
- Дерегуляція в Україні здійснювалася недостатньо ефективно;
- Забезпечувалася повна публічність процедури погодження позапланових заходів державного нагляду (контролю);
- Інтенсивно здійснювався нагляд за дотриманням законодавства державними органами нагляду (контролю);
- Запроваджено ризик-орієнтований підхід до здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності;
- ДРС успішно вела претензійно-позовну роботу;
- Продовжувалася робота над створенням повнофункціональної Інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю);
- ДРС активно співпрацювала з міжнародними організаціями з питань реалізації регуляторної політики та просування реформ в Україні;
- ДРС активно сприяла доступності регуляторних відкритих даних, стандартизувавши процес їх оприлюднення;
- У 2018 році в ДРС проведено роботу щодо запровадження системи електронного документообігу, продовжувалась робота щодо залучення громадян на державну службу, а також вперше проведено оцінювання результатів службової діяльності державних службовців.
Ксенія Ляпіна також підкреслила важливість тісної співпраці ДРС, підприємців та громадськості, а також запевнила, що ДРС і далі залишатиметься надійним партнером для бізнесу та прозорим майданчиком для пошуку компромісних, економічно обґрунтованих рішень.
Про виконання завдань профільними департаментами та управліннями ДРС у 2018 році розповіли: директор Департаменту державної регуляторної політики Ірина Барчук; директор Департаменту ліцензування та дозвільної системи Олена Лепіска; директор Департаменту правової роботи і державного нагляду та контролю Олександр Барбелюк; начальник Управління оперативного дерегулювання Максим Здоров.
Детальний та скорочений варіанти звіту ДРС за 2018 рік, а також всі матеріали та фото можна переглянути ТУТ. Крім того, ми продовжимо поступово та детально знайомити наших читачів із тенденціями реалізації регуляторної політики.
За словами начальника Управління інформаційно-організаційного забезпечення діяльності служби Тетяни Жерибор, у 2018 році, порівняно з попереднім, завдяки наполегливій взаємодії з профільними підрозділами, кількість довідкової, аналітичної, роз’яснювальної інформації, оприлюдненої ДРС, збільшилася вдвічі, на 50% більше підготовлено новин та інших матеріалів. В розділі регіональних новин кількість інформаційних повідомлень зросла на 25%. Найактивніші територіальні органи ДРС у Вінницькій, Донецькій, Черкаській та Полтавській областях. Йшлося також по те, що ДРС активно сприяла доступності відкритих даних, стандартизувавши процес оприлюднення регуляторних відкритих даних.
Начальник Управління інформаційно-організаційного забезпечення діяльності служби повідомила про те, що протягом двох років, завдяки постійному діалогу зі співробітниками секретаріату Комітету з регуляторної політики ОЕСР, представники ДРС взяли участь у 18-му та 19-му засіданнях Комітету з регуляторної політики ОЕСР. Участь у цих засіданнях – продуктивна та корисна можливість вивчити найкращий досвід для кращого регулювання, а також як інструмент просування регуляторної реформи в Україні. Крім того, у 2018 році ДРС отримала членство в Європейській мережі кращого регулювання, метою якої є обмін знаннями та досвідом між її членами в сфері кращого регулювання.
Про фінансові питання ДРС доповіла в.о. начальника Відділу фінансування, бухгалтерського обліку та звітності – головного бухгалтера Ольга Пильтяй.
Також йшлося про стан реалізації державної політики з питань управління персоналом в Державній регуляторній служби України за 2018 рік.
Начальник Відділу управління персоналом Світлана Козюк розповіла про залучення громадян на державну службу. Так, протягом 2018 року вперше вступили на державну службу, та прийняли Присягу державного службовця відповідно до Закону України «Про державну службу» – 6 осіб. Протягом 2018 року до Державної регуляторної служби України призначено 20 осіб: 6 осіб за переведенням, 14 осіб призначені за результатами конкурсного відбору.
Також за її словами, у 2018 році у ДРС вперше проводилось оцінювання результатів службової діяльності державних службовців Державної регуляторної служби України категорій «Б» і «В». 66 державних службовців ДРС отримали відмінні оцінки з результатами проведення щорічного оцінювання службової діяльності у 2018 році.
Детальніше про кадрові питання ДРС у матеріалі про Загальні збори державних службовців ДРС, які відбулися раніше.
Члени Колегії Державної регуляторної служби України визначили пріоритети ДРС у 2019 році. Серед них:
- Підвищення якості підготовки проектів регуляторних актів та аналізів регуляторного впливу до них, в тому числі, шляхом визначення в АРВ компенсаторних заходів у разі, якщо від запровадження регулювання прогнозується надмірне навантаження на малий бізнес.
- Здійснення заходів, спрямованих на втрату чинності положень регуляторних актів, які ускладнюють ведення господарської діяльності.
- Методична робота з регуляторними органами щодо покращення якості аналізу регуляторного впливу, необхідності запровадження компенсаторних механізмів для суб’єктів малого підприємництва.
- Активізація діяльності регуляторних органів в частині виконання заходів з відстеження результативності прийнятих регуляторних актів з обов’язковим здійсненням розрахунків витрат суб’єктів господарювання на виконання вимог регулювання.
- Активізація роботи у сфері перегляду регіональних регуляторних актів.
- Моніторинг стану виконання заходів щодо дерегуляції господарської діяльності.
- Забезпечення реалізації ефективної державної політики з питань ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності:
- участь у приведенні законів, інших нормативно-правових актів, які регулюють відносини, пов’язані з ліцензуванням та дозвільною системою у сфері господарської діяльності, у відповідність із законами України «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності»;
- забезпечення діяльності Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування, як колегіального органу при Державній регуляторній службі України;
- здійснення заходів методологічного та організаційного характеру щодо забезпечення функціонування Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (ЄДР) в частині наповнення його відомостями про ліцензії та документи дозвільного характеру відповідно до повноважень ДРС.
- Зосередження на ризикорієнтованому підході до здійснення державного нагляду (контролю):
- проведення планових та позапланових перевірок дозвільних органів, органів ліцензування та органів державного нагляду (контролю);
- моніторинг приведення органами державного нагляду та контролю нормативно-правових актів у відповідність до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та постанови Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 342 «Про затвердження методик розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), а також уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю)».
- Забезпечення функціонування Інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю).
- Методологічне супроводження питань оприлюднення регуляторних відкритих даних.
З рішеннями Колегії Державної регуляторної служби України можна ознайомитись згодом у рубриці КОЛЕГІЯ СЛУЖБИ.