Підприємці Чернігівщини вчилися користуватися інтерактивними інструментами для захисту своїх прав

15.11.2019

914 листопада в Чернігові відбувся семінар «Перевірки бізнесу: основні виклики після завершення мораторію». Підприємці, представники ДРС та експертного середовища обговорили питання функціонування системи державного нагляду та контролю після завершення мораторію на перевірки. Участь у дискусії взяли Марчін Свєнчіцький, бізнес-омбудсмен та Наталія Романова, заступник голови Чернігівської ОДА. 

«Розвиток малого та середнього бізнесу – це не лише зростання надходжень до бюджету, а й нові робочі місця. Тому серед пріоритетів — налагодження ефективного діалогу між владою та бізнесом. До речі, маємо приклади того, що регіональний середній та малий бізнес постійно розвивається. Зокрема, Чернігівська область, а також міста Чернігів і Ніжин були пілотними в реалізації проєкту FORBIZ щодо розробки та імплементації стратегічних документів у частині розвитку підприємництва. Нині ж область знову серед чотирьох пілотних регіонів України, де впроваджуватиметься проєкт запуску мережі центрів підтримки підпр12иємництва на базі центрів надання адміністративних послуг. Крім того, займаємо шосте місце в Україні за сприятливістю ведення бізнесу в рейтингу Regional Doing Business», – зазначила Наталія Романова, заступник голови Чернігівської ОДА.

Серед основних маркерів реформи державного нагляду та контролю експерти назвали такі:

  • повернення ДФС, ДАБІ та Держпраці у сферу дії Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»;
  • закріплення повноважень щодо контролю за контролерами за ДРС. Тобто зі скаргами на дії органів державного нагляду (контролю) підприємці зможуть звертатись до Державної регуляторної служби, яка може перевіряти контролерів;
  • підвищення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю);
  • створення відкритого Інспекційного порталу – inspections.gov.ua з інформацією про всі перевірки;
  • запровадження ризикорієнтованої системи державного нагляду (контролю);
  • запровадження уніфікованої форми актів для проведення перевірок;
  • розміщення на офіційних веб-сайтах органів державного нагляду (контролю) нормативно-правових актів, дотримання яких перевіряється під час здійснення заходів контролю;
  • встановлення єдиного порядку стягнення адміністративно-господарських санкцій, які застосовуються органами державного нагляду (контролю) за фактами встановлених порушень;
  • закріплення необхідності трактування на користь підприємця норм законодавства, які допускають неоднозначне трактування прав та обов’язків суб’єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю), а також недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб’єктів господарювання до відповідальності;
  • розширення прав бізнесу щодо недопуску до перевірок;
  • розширення консультативної підтримки суб’єктів господарювання органами державного нагляду (контролю), в тому числі звільнення від відповідальності суб’єктів господарювання, якщо вони діяли відповідно до консультації органу державного нагляду (контролю).

33«Прозора і доступна інформація про перевірки означає більше контролю громадськості за роботою в цій сфері, менше корупційних ризиків і тиску на бізнес. Перевірки все ще залишаються болючою проблемою для малого і середнього бізнесу. Щоб захистити свої права при проведенні перевірок, підприємці мають знати всі інструменти та зміни, які відбуваються у рамках реформи державного нагляду та контролю», – пояснив керівник напряму з покращення бізнесу-клімату Програми USAID КЕУ Любомир Чорній.

За даними інспекційного порталу найбільше бізнес перевіряють: Державна служба України з надзвичайних ситуацій – 39%, Державна служба України з питань праці – 15%, Державна екологічна інспекція України – 10%,  Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів – 20%, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру – 5%.

24«Бізнес не має боятися перевірок. Реформа системи державного нагляду та контролю спрямована на те, щоб контролюючі органи перетворилися на консультантів. Підприємці ж, у свою чергу,  повинні знати свої права та вміти їх захищати. Особливо важливо розповісти підприємництву про всі можливості для цього в регіонах України», – підкреслила Ксенія Ляпіна, незалежна експертка та екс голова Державної регуляторної служби України.

DSC_0668«Вся реформа державного нагляду та контролю спрямована на підвищення поінформованості бізнесу щодо проходження перевірок. Підприємці мають знати про повноваження ДРС контролю за контролерами. Тобто при порушенні законних процедур під час перевірок контролюючими органами за захистом своїх прав бізнесу варто звертатись до ДРС», – підкреслив начальник відділу нагляду і контролю – заступник директора Департаменту правової роботи та державного нагляду і контролю ДРС Ігор Жиляєв.

Бізнесу Чернігівщини також презентували концепцію практичного посібника з проходження перевірок суб’єктами господарювання та розповіли про те, як користуватись інспекційним порталом inspections.gov.ua та іншими інтерактивними інструментами, де підприємці можуть знайти відповіді на такі питання: чи плануються щодо мене перевірки, де саме проводитиметься перевірка, коли розпочнеться та скільки триватиме перевірка.

4«Посібник має на меті підвищити спроможність малих та середніх підприємств в питаннях діловодства, поліпшити здатність малого та середнього підприємництва попереджати бізнес-ризики, посилювати спроможність бізнес-асоціацій щодо захисту прав МСП при проходженні перевірок, а також – зниження ймовірності виникнення корупції при взаємодії з контролюючими органами», – додав заступник голови правління ГО «Легкий Бізнес» Кирило Криволап.

7«Якщо інспектор під час виходу на перевірку не дотримується вимог законодавства, він не має перевіряти, чи дотримується вимог законодавства підприємство. Саме тому бізнесу потрібні інструменти для перевірки дій інспектора», – зазначила керівниця відділу розробки програмного забезпечення Офісу ефективного регулювання Яна Горюнова.

Захід організований спільно Державною регуляторною службою України, Програмою USAID «Конкурентоспроможна економіка України» та Чернігівською обласною державною адміністрацією у партнерстві з Офісом ефективного регулювання та ГО «Легкий Бізнес» (EasyBusiness).