Підприємцям Вінниччини розповіли, де знайти відповіді на найпоширеніші питання бізнесу про перевірки
Сьогодні в Україні діє значна кількість контролюючих органів, які мають право перевіряти бізнес. Щоб захистити свої права при проведенні перевірок, бізнес, особливо малі і середні підприємства, має бути обізнаний стосовно характеру перевірок, повноважень перевіряючих та порядку взаємодії з ними. Поінформованість підприємництва сприятиме стабільності та результативності бізнесу.
Так, під час семінару «Перевірки бізнесу: основні виклики після завершення мораторію», який відбувся у м. Вінниця 28 жовтня 2019 року, місцеві підприємці, представники Державної регуляторної слижби та експертного середовища розглянули питання функціонування системи державного нагляду та контролю після завершення мораторію на перевірки.
«Реформа системи державного нагляду (контролю) вважається однією з найуспішніших. Проте зростання кількості скарг на контролюючі органи свідчить, що їх реформування ще не завершено. Багато органів не впровадили так званий ризик-орієнтований підхід та не мають чек-листів, які повинні бути розроблені для проведення перевірок, хоча, за планами реформи, це мало бути зроблено ще минулого року. Відтак потрібно докладати більше зусиль, щоб контролюючі органи почали діяти ефективно, а бізнес відчув полегшення при взаємодії з контролюючими органами», – наголосила заступниця бізнес-омбудсмена при Кабінеті Міністрів України Тетяна Коротка.
Нагадаємо, що Рада бізнес-омбудсмена – це незалежний консультативно-дорадчий орган Кабміну, створений у 2014 році за участю ЄБРР, ОЕСР, провідних українських бізнес-асоціацій та уряду.
«Вся реформа системи державного нагляду та контролю спрямована на підвищення рівня правової обізнаності бізнесу щодо проходження перевірок. Поряд з іншим, підприємці мають знати про повноваження Державної регуляторної служби щодо контролю за контролерами. Тобто при порушенні законодавства в ході перевірок за захистом своїх прав варто звертатись до ДРС», – підкреслив начальник відділу нагляду і контролю – заступник директора Департаменту правової роботи та державного нагляду і контролю ДРС Ігор Жиляєв.
Бізнесу Вінниччини презентували концепцію практичного посібника з проходження перевірок суб’єктами господарювання та розповіли про те, як користуватись інспекційним порталом inspections.gov.ua й іншими інтерактивними інструментами, де підприємці можуть знайти відповіді на такі питання: чи плануються щодо мене/мого підприємства перевірки, де саме проводитиметься перевірка, коли розпочнеться та скільки триватиме перевірка.
Нагадаємо, до роботи Інспекційного порталу долучилися вже 27 інспекційних органів з-поміж 33 наявних. На порталі опубліковано дані про 250 тис. запланованих і більше 300 тис. результатів уже проведених перевірок за 2018–2019 роки. Інформація оновлюється щодоби і доступна для аналітики завдяки модулю «Прозорі перевірки».
«Ми створюємо онлайн-інструмент, який дозволить прозорому і відповідальному бізнесу якісно готуватися до перевірок та допускати лише компетентних та професійних інспекторів, що самі дотримуються вимог законодавства», – зазначила керівниця відділу розробки програмного забезпечення Офісу ефективного регулювання Яна Горюнова.
«Прозора і доступна інформація про перевірки означає більше контролю громадськості за роботою в цій сфері, менше корупційних ризиків і тиску на бізнес. Адже перевірки залишаються болючою проблемою для малого і середнього бізнесу, особливо після завершення мораторію. Прозорість і зменшення тиску контролюючих органів зрештою сприятиме покращенню умов ведення бізнесу», – пояснив керівник напряму з покращення бізнесу-клімату Програми USAID КЕУ Любомир Чорній.
«Наша команда розуміє, що український малий та середній бізнес у переважній більшості не має великого штату кваліфікованих юристів, які б радили, як поводитися під час проходження перевірок. Усвідомлюючи це, ми вирішили створити електронний посібник, який би містив базову інформацію для кожного підприємця, як не допустити зловживання інспектором. Ми віримо, що такий посібник дозволить знизити ризики корупції, а головне – сприятиме формуванню сприятливого бізнес-клімату для МСП в Україні», – додав заступник голови правління ГО «Легкий Бізнес» Кирило Криволап.
Державна регуляторна служба України разом з Програмою USAID «Конкурентоспроможна економіка України» активно працюють над розробкою посібника для МСП з питань проходження перевірок господарської діяльності, що проводяться органами державного нагляду. Посібник має на меті підвищити спроможність МСП в питаннях діловодства, поліпшити здатність МСП попереджати бізнес-ризики, посилити спроможність бізнес-асоціацій щодо захисту прав МСП при проходженні перевірок, а також – сприяти зниження ймовірності виникнення корупції при взаємодії МСП з контролюючими органами.
Захід організовано спільно Державною регуляторною службою України, Програмою USAID «Конкурентоспроможна економіка України», Радою бізнес-омбудсмена при Кабінеті Міністрів України, Вінницькою обласною державною адміністрацією та Вінницькою міською радою у партнерстві з Офісом ефективного регулювання (BRDO) та ГО «Легкий Бізнес» (EasyBusiness).