Світовий Банк визначив новий глобальний індикатор регуляторної політики в державному управлінні – Україна серед кращих європейських країн
Проект Світового Банку Global Indicators of Regulatory Governance, який досліджує взаємодію урядів різних країн світу з громадськістю в процесі формування регулювань, що впливають на бізнес-середовище, високо оцінив рецепт вироблення управлінських рішень в Україні.
«Показники України виявилися на рівні таких країн, як Німеччина та Польща. Найкращі результати, очевидно, у Великої Британії, Канади та США. Така оцінка Україні, в першу чергу – це показник виконання процедур при прийнятті рішень Урядом. Наша висока оцінка базується на дисципліні оприлюднення проектів нормативно-правових актів, підготовки та оприлюднення аналізів регуляторного впливу до проектів регуляторних актів та наявності публічних консультацій. Оприлюднення обґрунтування у вигляді аналізу регуляторного впливу та проведення консультацій спрямовані на те, щоб зробити регуляторні акти ефективними й результативними, тобто такими, що відповідають вимогам економіки України. Проектом оцінювався не зміст актів, а процедура їх прийняття. Зміст же залежить від того, на скільки ми дотримуємося цієї процедури, а також на скільки ефективно беруть участь у консультаціях об’єднання підприємців. Якщо дотримуватись усіх правил, то нормативно-правовий акт стає творчістю всіх учасників процесу», – заявила Голова ДРС Ксенія Ляпіна.
Під час дослідження розглядалася взаємодія уряду з громадськістю при формуванні правил, які впливають на бізнес-спільноту. Серед зацікавлених сторін: професійні асоціації, громадськість, іноземні інвестори. Проект досліджує як зацікавлені групи дізнаються про нові правила, розглядається і те, як вони можуть взаємодіяти з посадовими особами щодо змісту цих правил. Він також вимірює як уряди оцінюють можливий вплив нових правил у своїх країнах і чи є складовою частиною суспільних консультацій ці розрахунки. Крім того, проект досліджує такі компоненти, як передбачуваність регуляторного середовища та здатність зацікавлених сторін оскаржувати нормативні документи, а також доступність нормативно-правової бази у зведеному вигляді.
Аналізувалися такі показники:
– публікація тексту пропонованих правил до його вступу в дію;
– можливість внести зауваження до запропонованих правил;
– публічність звіту про результати консультативних процесів;
– проведення оцінки регуляторного впливу запропонованих правил;
– наявність спеціалізованого органу уряду, на який покладено завдання з перегляду оцінки регуляторного впливу;
– публічність результатів оцінки регуляторного впливу;
– процедура врахування урядом зауважень та пропозицій.
Досліджувались дані зі 185 країн: 46 в країнах Африки, 30 в Латинській Америці і Карибському басейні, 32 в групі з високим рівнем доходу ОЕСР, 25 в Східній Європі і Центральній Азії, 25 у Східній Азії і Тихому океані, 20 на Близькому Сході і Північній Африці, і 7 в Південній Азії.
Дані малюють картину консультацій і оцінку практики національних правил, що стосуються підприємницької діяльності, поряд з докладною інформацією як такі консультації і оцінка впливу застосовуються. Також представлені детальні відомості про те, як і де громадськість може оскаржувати рішення регуляторних органів або отримати доступ до нормативно-правової бази.
Потреба у такому дослідженні з’явилася через зростання розуміння важливості прозорості та підзвітності уряду в своїх діях перед громадськістю. Доступ громадян до процесу нормотворчості уряду є центральним для створення сприятливого бізнес-середовища, в якому інвестори будують довгострокові плани. Висока якість консультацій з громадськістю також запорука високої якості регулювання. Про це йдеться на веб-сайті Світового Банку.