У першому півріччі цього року зросла кількість проектів регуляторних актів, до яких розробники готували аналіз регуляторно впливу
Як і обіцяли, ділимось аналізом стану дотримання органами виконавчої влади процедур з оприлюднення проектів регуляторних актів та дотримання вимоги щодо обов’язковості проведення аналізу регуляторного впливу. Раніше ми вже розповідали про те, що у І півріччі 2019 року зберіглись позитивні тенденції до поліпшення рівня дотримання органами виконавчої влади окремих аспектів принципу передбачуваності регуляторної діяльності, до звуження кола регуляторних органів центрального рівня, плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів яких протягом року зазнали суттєвого коригування, а також до поліпшення рівня дотримання органами виконавчої влади окремих аспектів принципу передбачуваності регуляторної діяльності та до зниження регуляторної активності органів виконавчої влади.
За підсумками першого півріччя 2019 року стан дотримання органами виконавчої влади процедур з оприлюднення проектів регуляторних актів покращився у порівнянні з аналогічним періодом 2018 року.
Якщо у 2018 році 97% проектів регуляторних актів були розроблені з дотриманням процедури оприлюднення, то у І півріччі 2019 року цей показник сягнув 98,5%.
Аналогічна ситуація з дотриманням органами виконавчої влади вимоги щодо обов’язковості проведення аналізу регуляторного впливу при підготовці проектів регуляторних актів. А саме – у І півріччі 2019 року у порівнянні з подібним періодом минулого року, зросла питома вага проектів регуляторних актів, щодо яких розробниками провадилось АРВ – з 96,8% до 99,1%.
Таке підвищення рівня виконуваності відповідних вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» в значній мірі досягнуто завдяки принциповій позиції ДРС щодо необхідності дотримання вимог та принципів державної регуляторної політики при підготовці та прийнятті проектів регуляторних актів.
З метою недопущення прийняття проектів регуляторних актів без здійснення АРВ та дотримання процедури оприлюднення проектів регуляторних актів Державна регуляторна служба з початку року залишила без розгляду 31 документ. З них, розробниками 29-ти проектів регуляторних актів виступали 14 регуляторних органів центрального рівня – це Мінагрополітики, Держпродспоживслужба, Мінприроди, Мінекономрозвитку, Міненерговугілля, Мінінфраструктури, Державіаслужба, Міноборони, МОН, МОЗ, Мінсоцполітики, Держпраці, ФДМУ та Держспецзв’язку, 2-х проектів регуляторних актів – органи виконавчої влади Волинської та Харківської областей.
Крім того, проведений ДРС моніторинг дотримання центральними та місцевими органами виконавчої влади Методики проведення аналізу впливу розроблених проектів регуляторних актів, засвідчив, що не зважаючи на певні позитивні зрушення в цілому, якість підготовки АРВ з дотриманням вимог оновленої Методики залишається незадовільною та потребує вдосконалення.
Згідно Моніторингу, у першому півріччі 2019 року 38% АРВ на момент подання їх до ДРС відповідали вимогам оновленої Методики. Для порівняння – у 2018 році цей показник становив 43%. Це свідчить про зниження у 2019 році рівня відповідності підготовлених АРВ вимогам Методики.
З початку року найвищий рівень відповідності АРВ вимогам оновленої Методики на рівні центральних органів виконавчої влади продемонстрували Мінекономрозвитку, МОН, Держенергоефективності, Мінюст, АМКУ, Держкомтелебачення та радіомовлення, Держспецзв’язку, НКРЗІ, а на місцевому рівні – місцеві органи виконавчої влади Вінницької, Луганської, Одеської, Чернігівської областей та м. Києва.
Незадовільний рівень відповідності АРВ вимогам оновленої Методики серед центральних органів виконавчої влади продемонстрували Мінагрополітики, Мінприроди, Міненерговугілля, Мінінфраструктури, Державіаслужба, Мінфін, ДФС, Нацкомфінпослуг, НКЦПФР, а Держекоінспекція та Держгеонадра вже четвертий рік поспіль очолюють рейтинг розробників з найгіршою якістю підготовки АРВ.
У свою чергу, на місцевому рівні вкрай незадовільний рівень відповідності АРВ вимогам оновленої Методики продемонстрували місцеві органи виконавчої влади Волинської, Дніпропетровської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Миколаївської, Рівненської та Тернопільської областей. Так, жоден з поданих місцевими органами цих регіонів АРВ на момент подачі їх на погодження до ДРС не відповідав вимогам Методики.
З метою підвищення якості підготовки АРВ з дотриманням вимог оновленої Методики в поточному році ДРС продовжує практику надання «адресних» консультацій представникам центральних органів виконавчої влади з питань підготовки АРВ під час розробки конкретних проектів регуляторних актів. Всього, з початку 2019 року спеціалістами ДРС проведено майже 180 консультацій (у 2018 – 150) для розробників регуляторних актів щодо підготовки АРВ. Позитивним наслідком проведення таких консультацій стало зростання до 71% питомої ваги АРВ, що відповідали вимогам оновленої Методики на момент прийняття ДРС рішення про погодження або відмову в погодженні проекту регуляторного акта ( у 2018 році цей показник становив 74%).
Ми продовжуємо знайомити наших читачів з тенденціями реалізації регуляторної політики. У наступному матеріалі читайте про рівень відповідності проектів регуляторних актів вимогам та принципам державної регуляторної політики.