Сторінка: https://www.drs.gov.ua/press-room/v-ukrayini-u-sferi-regulyatornoyi-polityky-budut-zastosovani-yevropejski-instrumenty/
У вересні 2015 року відбувся робочий візит української делегації на чолі з Головою Державної регуляторної служби України Ксенією Ляпіною до Королівства Великобританія. У Лондоні члени делегації зустрілися з представниками британських державних установ, які задіяні у сфері формування та реалізації державної регуляторної політики, а саме: Better Regulation Delivery Office (BRDO); Better Regulation Executive (BRE); Government Communication Center (GCC); The Regulatory Policy Committee (RPC).
«Досвід Великобританії переконливо підтверджує правильність вибору європейського вектору для України, проте практичне його втілення з усіма європейськими перевагами багато в чому залежатиме від готовності органів влади забезпечувати обґрунтованість та ефективність реформ, а також від зацікавленості суспільства у їх впровадженні», – зазначила Голова ДРС Ксенія Ляпіна.
Британські колеги з профільних інституцій ознайомили членів української делегації з практиками ефективного державного регулювання та надали практичні поради щодо реалізації регуляторної політики, вдосконалення адміністративних процедур та проведення дерегуляції господарської діяльності.
Загалом у Великобританії існує 70 регуляторів і 16 міністерств, які видають регуляторні акти. На сьогоднішній день там також діє програма «Виклик бюрократії», в рамках якої було проаналізовано 6000 регуляторних актів, із яких 2000 скасували, 3000 залишили без змін, а 1000 спростили. Над переглядом нормативних актів експерти працювали близько 9 місяців та ще 3 роки йшло публічне обговорення такої роботи із залученням усіх стейкхолдерів.
Крім того, у Британії працює Програма цільових показників впливу на бізнес, яка розрахована на 5 років. Вони постійно оцінюють результати регулювання. Мета такої оцінки – здешевити адміністрування господарської діяльності. Цільовим показником є цифра у грошовому вимірі, яку бізнес заощадить від скорочення регулювань.
ДРС вважає за необхідне враховувати найкращі британські практики при розробці і впровадженні механізму належного оцінювання регуляторного впливу, який передбачатиме включення ОРВ до проектів усіх нормативно-правових актів для упередження надмірної зарегульованості.
Особливої уваги заслуговує принцип здійснення дерегуляції – OITO «one in – two out». Тут йдеться не про кількість регуляцій, а про їх вартість. Тобто, вводячи регулювання на 1 фунт, на інші 2 воно повинно бути скасоване. Це зекономило бізнесу Великобританії майже 2 мільярди фунтів – стерлінгів.
Основою сost-benefit analyses повинен бути розрахунок за принципом – скільки це буде коштувати для бізнесу, а не для держави.
В Україні також необхідно запроваджувати SME–test (оцінка впливу на малий та середній бізнес, що у Великобританії має назву SAMBA) з метою реалізації принципу пропорційності навантаження та його зменшення саме на малий і середній бізнес. Цей тест є невід’ємною частиною Green Book for RIA. Чітке виконання стандартів при здійсненні оцінки регуляторного впливу актуально і для України.
Необхідним є залучення підприємництва до спільної відповідальності за результати RIA. Бізнес повинен давати свою оцінку щодо реалістичності аналізу нормативних актів проведеного чиновниками.
Варто перейняти у британців і те, що при розробці законопроектів визначається термін їх чинності. Перегляд ефективності законів та законодавчих актів відбувається кожні 5 років, а в разі чіткого визначення терміну чинності закону, кожні 7 років. Крім того, діє чіткий графік упровадження будь-яких регулювань із визначеними датами. Всі регулювання вводяться в дію двічі на рік: 6 квітня та 1 жовтня. Британці чітко знають, що чекає на їх бізнес та мають час проконсультуватися зі спеціалістами та мінімізувати загрози.
Слід зауважити, що близько 50% регулювань, що позначаються на бізнесі Великобританії, походять з ЄС, переважна більшість з них є директивами або регламентами. З метою покращення регуляторного клімату, пов’язаного з регуляторною політикою ЄС, британські експерти застосовують практику безпосереднього опрацювання проектів регуляторних актів спільно з фахівцями ЄС ще на стадії розробки, спрощуючи їх. Фактично Великобританія стала ініціатором впровадження ефективної регуляторної політики у Євросоюзі. До того ж, британці створюють спільні коаліції з тими чи іншими членами ЄС у залежності від сфери регулювання та задля відстоювання власних інтересів перед Єврокомісією.
За словами Голови ДРС, заходи регуляторної політики, представлені українській стороні в ході візиту, є актуальними для України та повинні бути запроваджені найближчим часом. Перший крок вже зроблено. Так, розпорядження про обов’язкове застосування М-Тесту вже погоджується державними органами і скоро діятиме. Оцінка вартості адміністративних процедур і забезпечення вирівнювання питомих адміністративних витрат для малого бізнесу дасть змогу приймати ефективні, економічно обґрунтовані нормативно-правові акти у тому числі і на місцях. Така методика дасть змогу налагодити ефективний діалог між владою і підприємництвом.
Детальніше у презентаціях, що додаються.