На Донеччині працюють над положенням про порядок обліку, передачі в оренду, майна, яке належить до міської комунальної власності

11.10.2019

5f63127c398d398251add3ee9a285262be9ef4d2Проектом рішення Маріупольської міської ради Донецької області передбачалось внесення змін до рішення міської ради № 7/35-3119 від 26.09.2018 «Про затвердження Положення про порядок обліку, передачі в оренду, майна, яке належить до міської комунальної власності». 

За результатами проведеного аналізу проекту рішення Маріупольської міської ради Донецької області «Про внесення змін до рішення міської ради № 7/35-3119 від 26.09.2018 «Про затвердження Положення про порядок обліку, передачі в оренду, майна, яке належить до міської комунальної власності» , який надійшов на розгляд до Сектору ДРС у Донецькій області, представниками ДРС  надано ряд роз’яснень щодо повноважень міської ради з питань затвердження цього проекту рішення, а саме:

Відповідно до вимог пункту 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об’єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об’єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об’єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до вимог пункту 10 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» правовий режим майна спільної власності територіальних громад – майна, переданого до комунальної власності областей і районів, а також набутого на інших законних підставах, визначається законом.

Вимогами частини другої статті 287 Господарського кодексу України встановлено, що організаційні та майнові відносини, пов’язані з передачею в оренду цілісних майнових комплексів державного сектору економіки, а також цілісних майнових комплексів, що є комунальною власністю, регулюються законодавством відповідно до цього Кодексу.

На сьогоднішній день організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна підприємств, заснованих на майні, що перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в комунальній власності, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання майна, що перебуває у комунальній власності, врегульовано Законом України «Про оренду державного та комунального майна» (далі – Закон про оренду).

Відповідно до статті 3 Закону про оренду відносини щодо оренди майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються договором оренди, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною першою статті 7 Закону про оренду встановлено, що орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому ним Законом.

Статтею 9 цього Закону про оренду визначено порядок укладення договору оренди.

Відповідно до вимог статті 13 Закону про оренду передача об’єкта оренди орендодавцем орендареві здійснюється у строки і на умовах, визначених у договорі оренди.

Законами України «Про оренду державного та комунального майна», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законодавчими актами не передбачено повноважень міських рад щодо затвердження порядку обліку передачі в оренду майна, що перебуває у комунальній власності.

Разом з тим, відповідно до вимог Закону про оренду, для об’єктів, що перебувають у комунальній власності, органи місцевого самоврядування визначають:

– уповноважені органи управляти майном щодо цілісних майнових комплексів комунальних підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке перебуває у комунальній власності (абзац третій статті 5 Закону про оренду);

– порядок проведення конкурсу (частина шоста статті 9 Закону про оренду);

– методику розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем (частина друга статті 19 Закону про оренду);

– порядок використання плати за суборенду майна (частина третя статті 22 Закону про оренду).

– затверджують типові договори оренди майна (частина друга статті 10 Закону про оренду).

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, запропоновано Маріупольській міській раді розробити проекти рішень відповідно до повноважень та у спосіб, що встановлені чинним законодавством України.