На Полтавщині нагадали про необхідність затвердження регуляторним органом плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2020 рік не пізніше 15 грудня
17 грудня фахівці Сектору ДРС у Полтавській області провели консультування працівників Решетилівської міської ради з питання планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2020 рік.
Представники Державної регуляторної служби України нагадали про необхідність затвердження регуляторним органом плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2020 рік не пізніше 15 грудня поточного року.
Рішенням Решетилівської міської ради Полтавській області від 15 листопада 2019 року № 763-23-VII затверджено план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2020 рік, відповідно до якого планується прийняти 4 регуляторних актів, серед яких рішення про місцеві податки та збори на 2021 рік та порядок демонтажу незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території населених пунктів Решетилівської міської ради.
За фактом ознайомлення з планом підготовки проектів регуляторних актів Решетилівської міської ради на 2020 рік, зокрема планування розробки проекту порядку демонтажу незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території населених пунктів Решетилівської міської ради, фахівці Сектору ДРС повідомили наступне.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі – наказ № 244).
Відповідно до вимог пункту 2.30 наказу № 244, у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив’язки, самовільного встановлення тимчасових споруд така тимчасова споруда підлягає демонтажу. Відповідно до вимог пункту 2.31 наказу № 244, розміщення тимчасових споруд самовільно забороняється. Слід зазначити, що окремий порядок проведення демонтажу тимчасових споруд наказом № 244 не встановлено.
Відповідно до статті 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності.
Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.
Статтею 124 Конституції України передбачено, що делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами, не допускається.
Статтею 38 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що у разі виявлення факту самочинного будівництва об’єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису.
У разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, орган державного архітектурно-будівельного контролю подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об’єкта та компенсацію витрат, пов’язаних з таким знесенням.
За рішенням суду самочинно збудований об’єкт підлягає знесенню з компенсацією витрат, пов’язаних із знесенням об’єкта, за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) таке самочинне будівництво.
У разі неможливості виконання рішення суду особою, яка здійснила таке самочинне будівництво (смерть цієї особи, оголошення її померлою, визнання безвісно відсутньою, ліквідація чи визнання її банкрутом тощо), знесення самочинно збудованого об’єкта здійснюється за рішенням суду за рахунок коштів правонаступника або за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету та в інших випадках, передбачених законодавством.
Водночас, ані Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», а інші закони України не надають органам місцевого самоврядування повноважень щодо врегулювання питань затвердження будь яких положень/порядків демонтажу тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
Підсумовуючи наведене вище, розробка проекту рішення Решетилівської міської ради Полтавської області «Про затвердження Порядку демонтажу незаконно встановлених тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території населених пунктів Решетилівської міської ради» не узгоджуватиметься з вимогами статті 4 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», зокрема з принципом доцільності – обґрунтована необхідність державного регулювання господарських відносин з метою вирішення існуючої проблеми, та принципом адекватності – відповідність форм та рівня державного регулювання господарських відносин потребі у вирішенні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив.
Принагідно працівникам Решетилівської міської ради повідомлено специфіку реалізації вимог постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2014 № 634 «Про порядок підготовки пропозицій щодо удосконалення проектів регуляторних актів, які розробляються органами місцевого самоврядування» та постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта».