Державна регуляторна служба України

Завжди на боці бізнесу!

Сторінка: https://www.drs.gov.ua/regionalni-novyny/poltavska-oblast/na-poltavshhyni-pratsyuvaly-nad-poryadkom-vstanovlennya-stavok-orendnoyi-platy-za-zemelni-dilyanky-normatyvnu-groshovu-otsinku-yakyh-provedeno-v-zalezhnosti-vid-kategoriyi-zemel/

На Полтавщині працювали над порядком встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, в залежності від категорії земель

27.07.2020

____2880_500x31727 липня завідувач Сектору ДРС у Полтавській області Олег Моргун проконсультував працівників Богодарівської сільської ради Чорнухинського району Полтавської області з питання реалізації органом місцевого самоврядування вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», зокрема можливості прийняття у правовому полі проекту рішення про затвердження порядку встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, в залежності від категорії земель.

Фахівець Державної регуляторної служби України акцентував увагу посадовців Богодарівської сільської ради на поширеній практиці прийняття органами місцевого самоврядування України нормативно-правових актів, якими встановлюється порядки/положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі.

Разом з цим Олег Моргун наголосив, що відповідно до статті 288 Податкового Кодексу України (далі – Кодекс) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Вимогами статті 2 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Частиною першою статті 93 Земельного кодексу України регламентовано, що право оренди земельної ділянки – це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до частини першої статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов’язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Частиною третьою цієї статті визначено, що відносини найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно із пунктом 288.1 Кодексу підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, який, зокрема укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Пунктом 288.4 статті 288 Кодексу встановлено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

У свою чергу, Типовим договором оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди.

Відповідні форми розрахунку орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 № 1724 «Деякі питання оренди земель».

При цьому, положеннями статті 288 Кодексу визначено процедуру встановлення, формування та розрахунку розмірів орендної плати за земельні ділянки, в тому числі і за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Враховуючи вищевикладене, завідувач Сектору ДРС у Полтавській області повідомив позицію Державної регуляторної служби України, що затвердження порядку встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, в залежності від категорії земель не узгоджуватиметься із вимогами статті 4 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», зокрема з принципами доцільності та адекватності.

Принагідно фахівцям  Богодарівської сільської ради повідомлено, що аналіз регуляторного впливу до проектів регуляторних актів мають відповідати вимогам Методики проведення аналізу регуляторного впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004
 № 308 (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1151).

За результатами зустрічі досягнуто домовленості щодо безумовного виконання Богодарівською сільською радою Чорнухинського району Полтавської області вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та посилення співпраці з територіальним органом ДРС на стадії підготовки проектів з метою отримання фахової методологічної допомоги.

Натисніть для друку