На Полтавщині вдалося запобігти прийняттю незаконного рішення
12 серпня фахівцями Сектору ДРС у Полтавській області проведено консультування працівників Давидівської сільської ради Пирятинського району Полтавської області з питання можливості розроблення проекту рішення «Про затвердження Порядку виявлення, взяття на облік, збереження та використання безхазяйного майна, визнання спадщини відумерлою та прийняття такого майна у комунальну власність Давидівської сільської ради».
Завідувач Сектору ДРС Олег Моргун зазначив, що статтею 335 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) врегульовано питання набуття права власності на безхазяйну річ, зокрема, відповідно до частини другої цієї статті ЦКУ безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені, а про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Безхазяйні рухомі речі можуть набуватися у власність за набувальною давністю, крім випадків, встановлених статтями 336, 338, 341 і 343 ЦКУ.
Статтею 1277 ЦКУ визначено, що у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, а якщо до складу спадщини входить нерухоме майно – за його місцезнаходженням, зобов’язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою.
Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини, а нерухоме майно – за його місцезнаходженням.
Спадщина, не прийнята спадкоємцями, охороняється до визнання її відумерлою відповідно до статті 1283 ЦКУ.
Згідно із частиною другою статті 1283 ЦКУ, нотаріус або в сільських населених пунктах – уповноважена на це посадова особа відповідного органу місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини за заявою спадкоємців або за повідомленням підприємств, установ, організацій, громадян, або на підставі рішення суду про оголошення фізичної особи померлою чи за своєю власною ініціативою вживає заходів до охорони спадкового майна.
Головний спеціаліст Сектору ДРС Марія Листопад зауважила, що відповідно до частини першої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», територіальним громадам сіл належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров’я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об’єкти, визначені відповідно до закону як об’єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Таким чином, усі організаційні відносини, пов’язані з виявленням, обліком, зберіганням безхазяйного майна, визнанням спадщини відумерлою та прийняттям такого майна у комунальну власність територіальної громади населеного пункту врегульовані чинним законодавством, а необхідності додаткового врегулювання цих питань з боку органів місцевого самоврядування законодавством не передбачено.
Присутнім наголошено, що відповідно до вимог статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За таких обставин, прийняття сільською радою такого рішення міститиме ознаки невідповідності вимогам чинного законодавства та суперечитиме принципам державної регуляторної політики, визначеним статтею 4 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
За результатами зустрічі досягнуто домовленості щодо безумовного виконання фахівцями Давидівської сільської ради Пирятинського району Полтавської області вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та посилення співпраці з територіальним органом ДРС на стадії підготовки проектів з метою отримання фахової методологічної допомоги.