Сторінка: https://www.drs.gov.ua/regionalni-novyny/rivnenska-oblast/rivnenskyj-okruzhnyj-administratyvnyj-sud-vdruge-vrahuvav-pravovu-pozytsiyu-drs/
Рівненським окружним адміністративним судом розглянуто справу за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільних систем «Рівнегаз» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), за участі третьої особи на стороні позивача – Державної регуляторної служби України (представник – завідувач Сектору Державної регуляторної Служби у Рівненській області Віталій Самсон) про визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг “Про накладення штрафу за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу”.
Позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що в грудні 2019 року товариство отримало постанову про накладення на нього штрафу за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201 щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу.
З вказаною постановою позивач не погодився, вважає її необґрунтованою та неправомірною. Повідомив, що не допустив представників відповідача для проведення планової виїзної перевірки, оскільки у відповідача відсутні підстави для проведення заходів державного нагляду (контролю), так як на власному офіційному веб-сайті останнього відсутня уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику.
Зазначив, що за наслідками такого недопуску відповідач повинен був скласти відповідний акт про недопуск посадових осіб до проведення перевірки, а не акт перевірки, що оформляється за наслідками її проведення.
Загалом, вказав, що відповідач застосував до позивача штрафну санкцію, з підстав, не передбачених законом, з порушенням правил застосування такої санкції та її меж; порушив порядок оформлення відмови у проведенні перевірки; незаконно встановив порушення Ліцензійних умов, а саме: за межами проведення перевірки, до її проведення; встановив наявність порушення в частині дотримання ліцензіатом “інших нормативних актів”, а саме: положень статті 11 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, які не є вимогами ліцензійних умов, а загальною вимогою для будь-якого суб`єкта господарювання.
3 липня 2020 року рішенням Рівненського окружного адміністративного суду адміністративний позов АТ “Оператор газорозподільної системи “Рівнегаз” до НКРЕКП вирішено задовольнити повністю та визнано протиправною та скасовано постанову НКРЕКП.
Під час розгляду справи судом враховано позицію Державної регуляторної служби України щодо обов’язку посадових осіб органів держаного нагляду (контролю) при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) використовувати виключно уніфіковані форми актів, затверджені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 342 «Про затвердження методик розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю), а також уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю)» (далі – Постанова № 342).
Здійснюючи перевірку, НКРЕКП використовувала уніфіковану форму акта, розробленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 № 752 «Про затвердження методики розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), а також уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю)» (далі – Постанова № 752), яка була скасована.
Суд врахував позицію ДРС, що уніфіковані форми актів, розроблені відповідно до вимог Методики, затвердженої Постановою № 752, не містять переліку питань залежно від ступеня ризику. Переліки питань залежно від ступеня ризику містяться виключно в уніфікованих формах актів, затверджених органами державного нагляду (контролю) відповідно до Методики, затвердженої Постановою № 342.
Відтак, уніфіковані форми актів, розроблені органами державного нагляду (контролю) відповідно до Постанови № 752, що втратила чинність, є не чинними.
Органи державного нагляду (контролю), які не затвердили та не оприлюднили у встановленому Законом порядку уніфіковані форми актів, що відповідають новій Методиці, втратили можливість проведення заходів державного нагляду (контролю), оскільки за результатами перевірок можливо складання актів перевірок виключно за уніфікованою формою.
Тобто, якщо органом державного нагляду (контролю) не затверджена та не оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику, ним не дотримано порядок здійснення державного нагляду (контролю), передбачений Законом України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” В такому випадку, відповідно до статті 11 вказаного Закону, суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю).
Така правова позиція щодо правомірності недопуску до здійснення державного нагляду (контролю) посадових осіб органу державного нагляду (контролю), які не затвердили та не оприлюднили у встановленому Законом порядку уніфіковані форми актів, що відповідають новій Методиці, висловлена Державною регуляторною службою України та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті.
Враховуючи наведене, АТ “Рівнегаз” законно відмовило представникам НКРЕКП у проведенні планової виїзної перевірки ліцензованої діяльності провадження господарської діяльності з розподілу природного газу.