Рішення від 10 грудня 2012 року №8 «Про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» Державною архітектурно-будівельною інспекцією України»

12.12.2012
Щодо скасування наказу Держархбудінспекції від 22.11.2011 №136 «Про вдосконалення роботи з ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури», як такий, що був прийнятий з порушеннями вимог Закону України від 11.09.2003 №1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та з перевищенням повноважень.

РІШЕННЯ

Від 10 грудня  2012 року №8

Про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» Державною архітектурно-будівельною інспекцією України.

         На виконання Закону України від 11.09.2003 р. № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) та виходячи з повноважень, визначених статтею 30 Закону, Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва здійснила експертизу наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 22.11.2011 № 136 «Про вдосконалення роботи з ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» та

 

         ВСТАНОВИЛА:

 

Державна архітектурно-будівельна інспекція України прийняла наказ від 22.11.2011 № 136 «Про вдосконалення роботи з ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» (далі – Наказ).

          Держархбудінспекція України своїм Наказом затвердила перелік своїх  територіальних органів з питань ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури, які повинні здійснювати розгляд матеріалів та приймати рішення щодо видачі ліцензій на здійснення господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури, видачі дубліката ліцензії або переліку видів робіт, видачі копії ліцензії на відокремлені структурні підрозділи, внесення змін до переліку робіт, наведених у додатку до діючої ліцензії, переоформлення чи анулювання ліцензії.

         Тобто, Наказ стосується питань утворення, реорганізації, ліквідації  Державною архітектурно-будівельною інспекцією України своїх територіальних органів.

         Разом з цим, в розрізі порушеного питання слід зазначити, що відповідно до пункту 3  Указу Президента України від 31.05.2011 № 633/2011 “Про затвердження Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України” (далі – Указ) основними завданнями Мінрегіону України, у тому числі, є: формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах удосконалення територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, будівництва, архітектури, містобудування, промисловості будівельних матеріалів, архітектурно-будівельного контролю.

         Пунктом 10 Указу встановлено повноваження Міністра Мінрегіону України щодо спрямовування і координації діяльності Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

         Здійснюючи спрямування і координацію діяльності відповідного центрального органу виконавчої влади, Міністр Мінрегіону України, зокрема, погоджує пропозиції керівника центрального органу виконавчої влади щодо утворення, реорганізації, ліквідації територіальних органів і вносить на розгляд Кабінету Міністрів України відповідне подання (підпункт 11 пункту 10 Указу).

         Водночас, згідно з пунктом 1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (далі – Положення), затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 439/2011, Державна архітектурно-будівельна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.

         Відповідно до підпункту 11 пункту 10 Положення  Голова Держархбудінспекції України вносить Міністру регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України пропозиції щодо утворення в межах граничної чисельності державних службовців та працівників Держархбудінспекції України і коштів, передбачених на її утримання, а також щодо ліквідації, реорганізації Кабінетом Міністрів України її територіальних органів, які є юридичними особами публічного права.

         Крім того, у контексті вищезазначеного слід підкреслити, що є чинною постанова Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 549 «Про утворення територіальних органів Державної архітектурно-будівельної інспекції», якою затверджено утворення двадцяти семи територіальних органів Державної архітектурно-будівельної інспекції, як юридичних осіб публічного права.

 

         Тобто, за позицією Держпідприємництва України,  Держархбудінспекція України перевищила свої повноваження під час прийняття Наказу.

         Водночас, встановлено, що наказ Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 22.11.2011 № 136 «Про вдосконалення роботи з ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» має ознаки регуляторного акта у відповідності до положень частини другої статті 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) як такий, що змінює  адміністративні відносини між регуляторними органами та суб’єктами господарювання, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб.

Разом з тим, статтями 4, 5, 8-13 Закону передбачено низка вимог щодо діяльності регуляторних органів в контексті здійснення їх регуляторних повноважень, зокрема, щодо встановлення єдиного підходу до підготовки аналізу регуляторного впливу та до здійснення відстеження результативності регуляторних актів, планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, а також відкритих обговорень за участю представників громадськості питань, пов’язаних з регуляторною діяльністю, відстеження результативності регуляторних актів, перегляду регуляторних актів.

         Відповідно до статті 21 Закону проекти регуляторних актів, які розробляються центральними органами виконавчої влади, підлягають погодженню із уповноваженим органом.

         Для погодження до уповноваженого органу разом з проектом регуляторного акта подаються аналіз регуляторного впливу цього проекту та копія оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проекту з метою одержання зауважень і пропозицій.

         При цьому, згідно зі статтею 25 Закону, регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом виконавчої влади або його посадовою особою, якщо наявна, хоча б одна з таких обставин:

         – відсутній аналіз регуляторного впливу;

         – проект регуляторного акта не був оприлюднений;

         – проект регуляторного акта не був поданий на погодження із спеціально уповноваженим органом або його відповідним територіальним органом.

Проте, як встановлено, прийняття Наказу було здійснено без дотримання Державною архітектурно-будівельною інспекцією України наведених вище вимог Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».       

         Проект Наказу Держархбудінспекції України та документи, передбачені статтею 21 Закону, а саме, аналіз регуляторного впливу цього проекту та копія оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проекту з метою одержання зауважень і пропозицій, на погодження до уповноваженого органу не надавались.

         Тобто, Держархбудінспекцією України не дотримані вимоги статті 4 Закону щодо забезпечення передбачуваності регуляторної діяльності, що дозволяє суб’єктам господарювання здійснювати планування своєї діяльності; прозорості та врахування громадської думки – відкритості для фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, статті 5 Закону в частині недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними або не узгоджуються чи дублюють діючі регуляторні акти, а також статті 21 Закону щодо необхідності подання на погодження до уповноваженого органу зазначеного регуляторного акта в установленому Законом порядку.

         Керуючись частиною третьою статті 27 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва

 

ВИРІШИЛА:

         Запропонувати Державній архітектурно-будівельній інспекції України скасувати наказ від 22.11.2011 № 136 «Про вдосконалення роботи з ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури», як такий, що був прийнятий з порушеннями вимог Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та з перевищенням повноважень.

Рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики підлягає виконанню у двомісячний строк з дня прийняття такого рішення.

Виконання цього рішення уповноваженого органу передбачає підготовку проекту акта про внесення змін до регуляторного акта, щодо якого було прийнято рішення.

У разі підготовки проекту акта про внесення змін до регуляторного акта, щодо якого було прийнято відповідне рішення, цей проект подається у встановленому Законом України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” порядку на погодження до  уповноваженого органу не пізніш як за п’ять робочих днів до закінчення строку виконання відповідного рішення уповноваженого органу. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про погодження проекту змін рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики вважається виконаним.

Погодження проекту змін до регуляторного акта, щодо якого  уповноваженим органом було прийнято рішення про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики, здійснюється в порядку та у строки, встановлені Законом України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, з урахуванням зауважень та пропозицій, викладених у відповідному рішенні.

У разі невиконання рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або не оскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законі строку дія регуляторного акта, щодо якого було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку для виконання такого рішення.

Подання скарги щодо рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва не зупиняє дії цього рішення.