Рішення від 27.02.2014 № 25 “Про необхідність усунення Міністерством екології та природних ресурсів України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності””
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
від 27 лютого 2014 року № 25
Про необхідність усунення Міністерством екології та природних ресурсів України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”
Відповідно до статті 30 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” та на підставі звернення суб’єкта господарювання Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва здійснила експертизу наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 13.01.2012 № 8 “Про затвердження Регламенту встановлення наявності або відсутності озоноруйнівних речовин у товарах, що плануються до ввезення або вивезення”, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.01.2012 за № 55/20368, (далі – Регламент) та встановила наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 950 “Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2014 рік” (далі – Постанова) затверджено, зокрема перелік товарів (озоноруйнівних речовин), експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, згідно з додатком 3; перелік товарів, що можуть містити озоноруйнівні речовини, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню (крім товарів, що перевозяться у контейнерах з особистим майном), згідно з додатком 4.
Примітками 1 до додатку 3 та 4 Постанови передбачається необхідність одержання ствердження Мінприроди про наявність озоноруйнівних речовин та доцільність їх ввезення та вивезення.
У зв’язку з цим, Мінприроди Регламентом затвердив процедуру ствердження про наявність озоноруйнівних речовин (далі – ОРР) та доцільність їх ввезення або вивезення у разі, якщо до ввезення або вивезення плануються ОРР та товари, що їх містять, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню; підтвердження відсутності ОРР у товарах, що плануються до ввезення або вивезення.
Дія цього Регламенту поширюється на ОРР та товари, що їх містять або можуть містити, перелік яких наведено в додатках 3, 4 до Постанови, крім товарів, що перевозяться у контейнерах з особистим майном (пункт 4 Регламенту).
Разом з тим, статтею 1 Закону України “Про адміністративні послуги” (далі – Закон) визначено, що адміністративна послуга – результат здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до закону.
Так, у розумінні Закону ствердження (лист) Мінприроди про наявність ОРР та доцільність їх ввезення та вивезення має ознаки адміністративної послуги.
Відповідно до статті 5 Закону виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються, зокрема підстави для одержання адміністративної послуги.
Проте на сьогоднішній день видача Мінприроди листа про наявність ОРР та доцільність їх ввезення та вивезення не передбачена жодним законом України.
Тобто Регламентом передбачається процедура встановлення наявності або відсутності ОРР, яка суперечить Закону України “Про адміністративні послуги”.
З урахуванням вищезазначеного, норма Регламенту в частині необхідності одержання ствердження Мінприроди про наявність ОРР та доцільність їх ввезення та вивезення, який не передбачений законодавством, не відповідає основним принципам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, задекларованим статтею 4 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, зокрема щодо:
адекватності – відповідності форм та рівня державного регулювання господарських відносин потребі у вирішенні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;
збалансованості – забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави;
передбачуваності – послідовності регуляторної діяльності, відповідності її цілям державної політики.
Разом з цим, вищезазначене положення не узгоджується з вимогами статті 5 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” в частині недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними або не узгоджуються чи дублюють діючі регуляторні акти.
Керуючись вимогами статті 27 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва
ВИРІШЕНО:
запропонувати Міністерству екології та природних ресурсів України визнати таким, що втратив чинність, наказ Мінприроди від 13.01.2012 № 8 “Про затвердження Регламенту встановлення наявності або відсутності озоноруйнівних речовин у товарах, що плануються до ввезення або вивезення”, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.01.2012 за № 55/20368, оскільки його норми не відповідають вимогам діючого законодавства та принципам державної регуляторної політики.
Рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики підлягає виконанню у двомісячний строк з дня прийняття такого рішення.
Виконання цього рішення уповноваженого органу передбачає підготовку проекту акта про втрату чинності регуляторного акта, щодо якого було прийнято рішення.
У разі визнання таким, що втратив чинність, регуляторного акта, щодо якого уповноваженим органом було прийнято рішення, орган виконавчої влади, що прийняв цей регуляторний акт, не пізніше одного робочого дня до закінчення строку виконання відповідного рішення подає до уповноваженого органу копію акта про визнання таким, що втратив чинність, цього регуляторного акта.
У разі невиконання рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або неоскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законі строку дія регуляторного акта або окремих його положень, щодо яких було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку для виконання такого рішення.
Рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики може бути оскаржено до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку, протягом десяти робочих днів з дня одержання органом виконавчої влади відповідного рішення.
Подання скарги щодо рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва не зупиняє дії цього рішення.
Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва М. Ю. Бродський