Сторінка: https://www.drs.gov.ua/regulatory_policy/shhodo-doderzhannya-zakonodavstva-organamy-mistsevogo-samovryaduvannya/
Державна регуляторна служба України за результатами опрацювання відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» проєктів регуляторних актів, розробниками яких є органи місцевого самоврядування, звернулась до обласних військових адміністрацій з листом від 16.01.2024 № 227/20-24 про наступне.
Законодавство надає місцевим радам повноваження, спрямовані на вирішення значного обсягу питань місцевого значення як економічного, так і соціального характеру, в межах певної територіальної громади.
Згідно із статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі комітети в межах своїх повноважень приймають рішення, які є підзаконними нормативно-правовими актами.
Стаття 17 Закону України «Про правотворчу діяльність» передбачає, що підзаконний нормативно-правовий акт видається суб’єктом правотворчої діяльності на основі та на виконання Конституції України, законів, чинних міжнародних договорів України та спрямований на їх реалізацію, а також має відповідати Конституції України, законам, чинним міжнародним договорам України, підзаконним нормативно-правовим актам вищої юридичної сили та узгоджуватися між собою.
Проте мають місце численні випадки розроблення місцевими радами та їх виконавчими комітетами проєктів регуляторних актів на основі законодавчих та нормативно-правових актів, що втратили чинність. Зокрема, це стосується проєктів рішень у сферах управління відходами та водовідведення, врегулювання земельних відносин, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, благоустрою території населених пунктів тощо.
У зв’язку з цим, ДРС звертає увагу, що втратили чинність:
Також 07 серпня 2023 р. набрав чинності Закон України «Про водовідведення та очищення стічних вод», яким, у тому числі, внесено зміни до Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», який з 12.01.2023 має назву «Про питну воду та питне водопостачання».
Крім того, до повноважень місцевих рад відноситься ухвалення рішень про затвердження правил благоустрою території населених пунктів на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27 листопада 2017 р., зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2017 р. за № 1529/31397. Водночас зазначені Типові правила містять значну кількість посилань на Державні будівельні норми (ДБН) та Державні стандарти України (ДСТУ), дію яких на теперішній час скасовано та на заміну їм прийнято інші. Проте у проєктах правил благоустрою території населених пунктів органи місцевого самоврядування продовжують посилатися на недіючі ДБН і ДСТУ і не приймають до уваги скасування їх дії.
Крім викладеного, звертаємо увагу, що ДРС оновлено станом на 01 січня 2024 р. перелік актів (проєктів актів) органів місцевого самоврядування, що надходять на розгляд до Державної регуляторної служби України, на які не поширюються вимоги Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», розміщений на офіційному вебсайті ДРС https://www.drs.gov.ua у рубриці «Регуляторна політика» (підрубрика «Актуальна інформація»).
Враховуючи вищевикладене, ДРС наголошує на обов’язковому додержанню органами місцевого самоврядування ними законодавства при розробленні проєктів регуляторних актів.