З нагоди 1-річниці набуття чинності Законом України від 02.03.2015 № 222 «Про ліцензування видів господарської діяльності» Державна регуляторна служба інформує про основні здобутки у сфері ліцензування видів господарської діяльності та напрямки удосконалення положень законодавства.

21.06.2016

І. Новації у сфері ліцензування видів господарської діяльності, запроваджені Законом України від 02.03.2015 № 222 «Про ліцензування видів господарської діяльності».

28 червня 2015 року набув чинності Закон України від 02.03.2015 № 222 «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон № 222), положення якого спрямовані на удосконалення державного регулювання у сфері ліцензування видів господарської діяльності, зокрема шляхом системної оптимізації усіх процедур ліцензування, а також імплементації європейських принципів ліцензування, передбачених Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, а саме:

зменшено кількість видів господарської діяльності, що підлягають
ліцензуванню, з 57 до 30;

спрощено порядок отримання ліцензії шляхом чіткої регламентації усіх процедур, які здійснюються органом ліцензування, та строків їх виконання;

встановлено безстроковість дії ліцензії;

запроваджено необов’язковість оформлення ліцензії, як документа у паперовому вигляді, тобто, набуття здобувачем ліцензії права на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, відбувається з моменту внесення даних про рішення органу ліцензування про видачу йому ліцензії до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.

Законом також розширено повноваження Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування, як постійно діючого колегіального органу при Державній регуляторній службі України (ДРС), який є дієвим механізмом досудового вирішення спорів у сфері ліцензування, а саме уповноважено:

§  надавати погодження на здійснення органом ліцензування позапланових перевірок ліцензіатів.

До повноважень Експертно-апеляційної ради (ЕАР) також віднесено:

§  розгляд апеляцій та інших скарг здобувачів ліцензії, ліцензіатів на дії органу ліцензування або інших заявників щодо порушення законодавства у сфері ліцензування;

§  розроблення рекомендацій стосовно вдосконалення державної політики у сфері ліцензування;

§  розгляд пропозицій щодо запровадження ліцензування нового чи скасування чинного виду господарської діяльності;

§  проведення експертизи проектів нормативно-правових актів або пропозицій у сфері ліцензування.

Довідково:

За рік роботи ЕАР (з липня 2015 року) проведено 12 засідань, де розглянуто 86 скарг суб’єктів господарювання. Винесено 74 результативні рішення. Задоволено 59 скарг (80 % від винесених результативних рішень) та, за результатом, ДРС видано розпорядження про усунення органами ліцензування порушень ліцензійного законодавства.

Крім того, на засіданнях ЕАР розглядалися звернення органів ліцензування щодо проведення позапланових перевірок додержання ліцензіатами вимог ліцензійних умов (83 звернення).

Станом на 31.05.2016 відповідно до частини 10 статті 19 Закону № 222 Експертно-апеляційною радою прийнято рішення, а ДРС на їх підставі погоджено проведення 32 перевірок 6-ма органами ліцензування.

Не погоджено проведення перевірок 5-м органам ліцензування щодо 25 звернень суб’єктів господарювання у зв’язку із відсутністю потреби у такому погодженні згідно із Законом № 222.

Відкладено розгляд 26 звернень органів ліцензування щодо отримання погодження на проведення позапланових перевірок ліцензіатів, у зв’язку із відсутністю предмету перевірки (незатверджені ліцензійні умови).

З нагоди вступу в дію Закону № 222 за ініціативи Державної регуляторної служби України 12 травня 2015 року у приміщенні Міністерства аграрної політики та продовольства України проведено семінар щодо роз’яснення положень Закону № 222, на який було запрошено народних депутатів України, заступника Міністра аграрної політики та продовольства України та представників органів ліцензування.

На семінарі Голова ДРС Ляпіна К.М. та директор Департаменту ліцензування та дозвільної системи Андрєєв О.В. детально роз’яснили започатковані Законом № 222 новації  у сфері ліцензування видів господарської діяльності, відповіли на актуальні питання органів ліцензування.

Незважаючи на започатковані Законом № 222 позитивні новації у сфері ліцензування господарської діяльності, Верховною Радою України продовжено роботу щодо його удосконалення, а саме прийнято Закон України від 26.11.2015 № 835-VІІІ «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».

Зазначеним Законом внесено зміни, зокрема, до Закону № 222, що набувають чинності 01.01.2017, якими запроваджуються нові підходи до регулювання правовідносин у сфері ліцензування видів господарської діяльності, а саме:

скасовується оформлення ліцензії, як документа у паперовій формі, та передбачається засвідчення факту видачі ліцензії шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та відображення відповідної інформації у виписці з цього реєстру, яка видається суб’єкту господарювання безоплатно;

скасовується переоформлення ліцензії у разі зміни найменування юридичної особи (якщо зміна найменування не пов’язана з реорганізацією юридичної особи) або прізвища, імені, по батькові фізичної особи – підприємця, у зв’язку з відображенням відповідної інформації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;

запроваджується можливість подання суб’єктом господарювання документів до органу ліцензування в електронному вигляді за допомогою порталу електронних сервісів;

скасовується повідомлення в паперовій формі органом ліцензування здобувача ліцензії чи ліцензіата  про прийняті ним рішення (зокрема, про залишення заяви про отримання ліцензії без розгляду, відмови у видачі ліцензії чи про видачу ліцензії, анулювання ліцензії) та передбачається оприлюднення цих рішень на порталі електронних сервісів.

ІІ. Прийняття підзаконних нормативних актів.

Державною регуляторною службою України разом з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та органами ліцензування проводиться робота щодо прийняття усіх необхідних підзаконних нормативно-правових актів, дія яких спрямована на реалізацію положень Закону № 222.

Станом на червень 2016 року:

1.      Кабінетом Міністрів України затверджено:

 

§ 13 Ліцензійних умов провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню ( перелік зазначено у додатку 1).

Довідково: станом на 08.06.2016 до ДРС надійшло на погодження – 35 проектів Ліцензійних умов провадження видів господарської діяльності (у тому числі 2 проекти, які містять переліки робіт/послуг, що підлягають ліцензуванню), а також 1 окремий проект переліку робіт/послуг, що підлягають ліцензуванню.

З них:

погоджено ДРС – 24 (у тому числі 2 проекти Ліцензійних умов щодо яких було змінено види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню), а також 1 окремий проект переліку робіт/послуг, що підлягають ліцензуванню;

на розгляді – 9 (5 проектів після надання рішення ДРС про відмову у погодженні та  4 проекти надано на перепогодження відповідно до пункту 2 § 40 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950);

відмовлено у погодженні – 6.

ДРС здійснено значний обсяг робіт, проведено значну кількість нарад з представниками бізнесу та органами ліцензування щодо опрацювання редакцій проектів Ліцензійних умов,  спрямований на:

зменшення кількості та спрощення переліку документів, які подаються разом із заявою про видачу ліцензії;

усунення зайвих адміністративних бар’єрів для бізнесу;

оптимізації переліку організаційних, кадрових, технологічних та інших спеціальних вимог, яким повинні відповідати здобувачі ліцензії або ліцензіати.

З метою спрощення процедури отримання ліцензії, під час опрацювання проектів Ліцензійних умов, увага органів ліцензування акцентується на  наступних моментах:

встановлення переліку документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії, виходячи з мінімальної кількості таких документів, достатніх лише для підтвердження виконання вимог відповідних ліцензійних умов;

скасування вимог щодо подання документів, не передбачених законами, оригіналів документів (крім документів складених самим суб’єктом господарювання), а також подання документів та інформації, яка міститься в державних паперових або електронних інформаційних ресурсів, тощо.

вимоги ліцензійних умов повинні бути чітко сформульовані із максимально повним та конкретним переліком їх кількісних та якісних характеристик та виключати можливість їх суб’єктивного застосування.

§  Перелік органів ліцензування (постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 № 609, із змінами внесеними постановами КМУ від 07.10.2015 № 829, від 30.12.2015 № 1191 та від 08.06.2016 № 360).

На виконання частини першої статті 3 Закону № 222 ДРС разом з Мінекономрозвитку проведена робота щодо підготовки редакції проекту Переліку органів ліцензування та подання його до Кабінету Міністрів України на затвердження.

Також, з метою забезпечення безперервності ліцензування у таких сферах, як обіг лікарських та наркотичних засобів, ветеринарна практика, перевезення пасажирів та вантажів автомобільним, залізничним, річковим та морським транспортом, шляхом продовження виконання функцій органів ліцензування тими центральними органами виконавчої влади, які припиняються, до утворення нових органів влади, які реалізують державну політику у зазначених сферах діяльності, ДРС разом Мінекономрозвитку та органами ліцензування проведено низку нарад, за результатом яких підготовлено проект змін до Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 № 609.

За результатом зазначеної роботи Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 07.10.2015 № 829 «Про внесення змін до переліку органів ліцензування» у частині заміни центральних органів виконавчої влади, заходи щодо утворення яких ще не були завершені, на центральні органи виконавчої влади, які продовжили виконання функцій органів ліцензування у відповідних сферах діяльності до завершення заходів  з утворення нових органів влади.

Крім того, Кабінетом Міністрів України постановами від 30.12.2015 № 1191 та від 08.06.2016 № 360 внесено інші зміни, які мають технічний характер, пов’язаний із завершенням заходів з утворення нових центральних органів виконавчої влади та набуттям ними повноважень органу ліцензування.

§  Порядок використання залишку бланків ліцензії єдиного зразка, які знаходяться на обліку  у Державній регуляторній службі України та органів ліцензування (постанова Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 № 93).

Зазначену постанову прийнято з метою раціонального використання бюджетних коштів, які були витрачені у період дії Закону України від 01.06.2000 № 1775 «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» на придбання бланків ліцензії єдиного зразка.

Постановою передбачено, що наявний залишок бланків ліцензії єдиного зразка для певних видів господарської діяльності постачається, зберігається, обліковується та знищується у порядку, встановленому законодавством, та використовується у повному обсязі, та визнано такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 20.11.2000 р. № 1719 «Про запровадження ліцензії єдиного зразка для певних видів господарської діяльності».

2. Спільними наказами Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Державної регуляторної служби України затверджено:

§  Регламент Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування (наказ від 14.07.2015 № 783/40);

§  форму та зміст паперового бланку ліцензії (наказ від 14.07.2015 № 781/38);

§  форму ліцензійного звіту (наказ від14.07.2015 № 782/39).

3. ДРС листом від 25.03.2016 № 1869/0/20-16 було погоджено, розроблений  Мінекономрозвитку на виконання частини третьої статті 10 Закону № 222, проект постанови Кабінету Міністрів України щодо затвердження Порядку подання документів в електронному вигляді до органу ліцензування та видачі ним документів в електронному вигляді за допомогою телекомунікаційних засобів зв’язку.

4. На виконання частини другої статті 18 Закону № 222 Державною регуляторною службою України спільно з Міністерством юстиції України проведено низку робочих нарад щодо підготовки редакції проекту Положення про передачу та внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців відомостей щодо ліцензування видів господарської діяльності (далі – проект Положення).

За результатом проведеної роботи, листом Мін’юсту від 18.06.2015
№ 19.3-17/66, до ДРС було надіслано проект Положення для надання зауважень і пропозицій до його редакції.

ДРС, листами від 10.06.2015 № 3991/0/20-15 та від 16.06.2015 № 4148/0/20-15, надало Мін’юсту відповідні зауваження і пропозиції до проекту Положення, які  Мін’юст погодився врахувати у робочому порядку.

На сьогодні, проект Положення Мін’юстом не затверджено,  водночас, Мін’юст повідомив, що ним ведеться робота з розробки нормативно-правового акту з метою врегулювання механізму внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відомостей про ліцензування видів господарської діяльності.

Незважаючи на здійснену роботу щодо затвердження підзаконних нормативних актів, дія яких спрямована на реалізацію положень Закону № 222, значна кількість законів та нормативно-правових актів, які діють у відповідних сферах діяльності, що підлягають ліцензуванню, потребує перегляду на предмет приведення їх положень у відповідність до Закону № 222, а також оптимізації механізмів державного регулювання цих сфер діяльності, скасування зайвих адміністративних процедур, які створюють перешкоди для ведення бізнесу.

З цією метою ДРС разом з відповідними центральними органами влади продовжує роботу щодо перегляду положень зазначених нормативних актів та готує пропозиції щодо внесення змін до них (зокрема, у сферах: використання джерел іонізуючого випромінювання у медичній діяльності, поводження з небезпечними відходами, телекомунікаційна діяльність, тощо).

ІІІ. Окремі проблемні питання, виявлені під час застосування

положень Закону № 222.

1. ДРС за результатом опрацювання питань, які виникали у органів ліцензування та суб’єктів господарювання під час застосування положень Закону № 222, підготовило  збірник, у якому систематизовано відповіді на питання, що найбільш часто турбують заявників (додається).

2. Одним з найбільш нагальних питань є строк дії ліцензії на право провадження видів діяльності, які ліцензуються відповідно / або з урахуванням особливостей, визначених спеціальними законами, та якими встановлений обмежений строк дії ліцензії (професійна діяльність на ринку цінних паперів, діяльність у галузі телебачення і радіомовлення, виробництво і торгівля спиртом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, діяльність у сфері телекомунікацій, обіг наркотичних засобів, діяльність у сфері використання ядерної енергії, будівництво об’єктів IV і V категорій складності).

Згідно з частиною шостою статті 21 “Прикінцеві та перехідні положення” Закону № 222 ліцензії на провадження видів господарської діяльності, що на день набрання чинності цим Законом були чинними, продовжили діяти, при цьому, ліцензії на провадження видів господарської діяльності, зазначених у статті 7 цього Закону
№ 222, які були чинними на день набрання чинності цим Законом та мали обмежений терміндії, набули статусу безстрокових.

До ДРС та Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування надходять скарги суб’єктів господарювання щодо відмов органів ліцензування у переоформленні ліцензій, які мають обмежений термін дії, на безстрокові на підставі ч. 6 ст. 21 Закону № 222. Органи ліцензування обґрунтовують свою позицію щодо відмови у переоформлені ліцензій, зокрема, недопущенням порушення прав, законних інтересів громадян, загрози життю чи здоров’ю людини, навколишньому природному середовищу та/або безпеці держави, дотриманням принципу рівності суб’єктів господарювання перед законом та забезпеченням фінансових надходжень до державного бюджету.

З метою пошуку балансу інтересів суб’єктів господарювання та держави щодо застосування вказаної норми Закону № 222 ДРС 6 червня 2016 року проведено нараду за участю представників Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва, Мінекономрозвитку, Антимонопольного комітету та органів ліцензування.

За результатом наради було вирішено підготувати пропозиції щодо проекту змін до статті 21 Закону № 222, якими обмежити в часі дію норми абзацу четвертого частини шостої статті 21 Закону № 222 стосовно  зазначених у статті 7 видів діяльності, які ліцензуються відповідно / або з урахуванням особливостей, визначених спеціальними законами та якими встановлений обмежений строк дії ліцензії, при цьому, визнавши такими, що втратили чинність відповідні безстрокові ліцензії. Водночас, ліцензіатам буде надано право протягом встановленого проміжку часу здійснити переоформлення  ліцензій або отримати нову ліцензію відповідно до законодавства.    

ІV. Пропозиції щодо подальшого удосконалення положень законодавства у сфері ліцензування.

За результатом відстеження дії норм Закону № 222, з метою системного вдосконалення процедур ліцензування шляхом оптимізації державного регулювання у сфері ліцензування, а також на підставі пропозицій, висловлених суб’єктами господарювання та органами ліцензування,  ДРС було підготовлено пропозиції щодо внесення змін до Закону № 222 (щодо удосконалення системи ліцензування та усунення внутрішніх правових колізій), які 19 квітня 2016 року було презентовано громадськості та органам ліцензування. Зокрема, зазначеними пропозиціями передбачається:

встановлення вичерпного переліку особливостей ліцензування, що не можуть бути визначені на рівні спеціальних законів (затвердження ліцензійних умов рішенням органу ліцензування; порядку набрання чинності рішеннями органу ліцензування; визначення  на рівні підзаконного акту підстав для залишення заяви про отримання ліцензії без розгляду, відмови у видачі ліцензії, призупинення (зупинення), відновлення дії ліцензії та анулювання ліцензії);

упорядкування окремих положень щодо діяльності Експертно-апеляційної ради;

надання права територіальним підрозділам органу ліцензування  приймати від здобувачів ліцензії документи для отримання ліцензії;

здобувачу ліцензії (ліцензіату) надається право звернутись до органу ліцензування із заявою у довільній формі та документами, передбаченими статтею 11 цього Закону, у разі не затвердження ліцензійних умов відповідного виду господарської діяльності;

встановлено порядок отримання ліцензіатом права на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, за новим місцем діяльності;

встановлено підстави для призупинення (зупинення) дії ліцензії, а також визначено порядок відновлення  її дії;

доповнено новими підставами для анулювання ліцензії (зокрема, акт про неусунення ліцензіатом протягом строку призупинення (зупинення) дії ліцензії порушення, що було підставою для призупинення (зупинення) ліцензії);

інші.

Оскільки серед бізнес середовища існують протилежні точки зору щодо шляхів законодавчого врегулювання окремих процедурних питань у сфері ліцензування, ДРС було запропоновано всім зацікавленим особам взяти участь у вдосконаленні законодавства у сфері ліцензування шляхом надання до ДРС відповідних пропозицій.

На даний час до ДРС надійшли пропозиції від 15 зацікавлених осіб, серед яких центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні колегіальні органи, громадські організації, які зазначено у таблиці Пропозицій до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», доопрацьованих з урахуванням зауважень та пропозицій громадськості.

Зауваження громадськості, які є обґрунтованими та беззаперечними, було враховано ДРС у доопрацьованих пропозиціях.

Разом з цим, велика кількість пропозицій, які надійшли до ДРС від громадськості, хоча і є слушними та носять конструктивний характер, потребують додаткового обговорення, оскільки залишаються незрозумілими механізми їх нормативного впровадження, а також узгодження з деякими іншими нормами Закону № 222.

З огляду на зазначене, ДРС проводиться обговорення пропозицій зацікавлених осіб, за результатами яких буде сформовано фінальні пропозиції, які буде направлено до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України для включення в проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Детально з пропозиціями, які надійшли до ДРС, можна ознайомитись на офіційному веб-сайті Державної регуляторної служби України за адресою: www.dkrp.gov.ua