На Сумщині визначили рівень спроможності органів місцевого самоврядування інформувати підприємницьку громадськість про регуляторну діяльність шляхом розміщення інформації на власних офіційних сторінках в мережі Інтернет

01.10.2018

internet118 (35,5%) органів місцевого самоврядування Сумської області (це обласна, районні, міські, сільські, селищні ради та ОТГ) мають власні офіційні сторінки в мережі Інтернет та 70,3% з них створили розділи про регуляторну діяльність для інформування суспільства про свою регуляторну діяльність в мережі Інтернет. Таким є результат моніторингу наявності у ОМС офіційних сторінок у мережі Інтернет та створених розділів про регуляторну діяльність, що проведений представниками Сектору ДРС у Сумській області станом на 28 вересня 2018 року.

Забезпечення принципу прозорості, врахування громадської думки, одержання зауважень і пропозицій є складовою частиною здійснення державної регуляторної політики.

Серед ОМС Сумської області передову позицію в здатності органів місцевого самоврядування інформувати підприємницьку громадськість про свою регуляторну діяльність в мережі Інтернет на власних офіційних сторінках обійняли обласна та міські ради обласного значення (100%).

У районних рад області розділ про регуляторну діяльність створено у 83,3% від їх загальної кількості; у міських рад районного значення – у 75% (без міських рад, що створили ОТГ) та у об’єднаних територіальних громад – у 72,4%.

Водночас, у сільських та селищних рад області забезпеченість офіційними сторінками в мережі Інтернет становить 22,5%, де 59% з них мають розділи про регуляторну діяльність.

Для органів місцевого самоврядування Великописарівського, Глухівського, Конотопського, Краснопільського, Сумського, Недригайлівського районів Сумської області районними державними адміністраціями цих районів на власних офіційних сторінках у розділах про регуляторну діяльність створені сторінки «Регуляторна політика сільських та селищних рад» з тематичними підрозділами про регуляторну діяльність.

Обов’язковими тематичними підрозділами розділів про регуляторну діяльність на офіційних сторінках в мережі Інтернет є: плани підготовки органом проектів регуляторних актів; повідомлення про оприлюднення проектів регуляторних актів, проекти цих актів і аналіз їх регуляторного впливу; звіти про відстеження результативності прийнятих органом регуляторних актів; прийняті регуляторні акти. Переважна забезпеченість такими тематичними підрозділами, де наявні розділи про регуляторну діяльність в ОМС, в середньому складає 42,4%. У 36,1% ОМС, де також існують розділи про регуляторну діяльність спостерігається відсутність таких підрозділів та/або відповідного порядку чи інформації.

Важливим також для доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади є розміщення розділів про регуляторну діяльність на головних сторінках сайтів органів влади. На головних сторінках сайтів ОМС Сумської області розділи про регуляторну діяльність створені у 80,7% сайтів таких органів.

Способи оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності та інформації про здійснення регуляторної діяльності регламентовано статтями 13 і 14 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», якими зокрема передбачено оприлюднення такої інформації шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, а у разі їх відсутності – у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет. Якщо, зокрема місцеві органи виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет, документи, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади.

Водночас, на виконання вимог статті 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2017 р. № 1100 набрання чинності якої, відбулась 09.02.2018) визначено Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, до яких зокрема належать: інформація, визначена законодавством про засади регуляторної політики, переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про місце їх оприлюднення.

Відповідно до вимог статті 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації»  розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) та на своїх веб-сайтах.

Розпорядники інформації для цілей Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначені статтею 13 цього Закону якими, зокрема визнаються: суб’єкти владних повноважень – органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб’єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов’язковими для виконання.

Таким чином, інформацію, визначену законодавством про засади регуляторної політики, переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про місце їх оприлюднення розпорядники інформації, у тому числі органи місцевого самоврядування зобов’язані оприлюднювати і регулярно оновлювати на єдиному державному веб-порталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) та на своїх веб-сайтах.

Сектор ДРС у Сумській області з метою забезпечення виконання вимог законодавства України звернувся до ОМС Сумської області щодо усунення перешкод в дотриманні принципів державної регуляторної політики, таких, як прозорості та врахування громадської думки – відкритості для фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов’язковості розгляду регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об’єднаннями, обов’язковості і своєчасності доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності, та передбачуваності – послідовності регуляторної діяльності, відповідності її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволяє суб’єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.

Представникам громадських організацій, суб’єктам господарювання та зацікавленим особам з переліком офіційних сторінок ОМС Сумської області, де наявні розділи про регуляторну діяльність станом на 28.09.2018 можна ознайомитись нижче.